Overprikkeld? Zo word je weer zen

Psyche & spiritualiteit door Paula

Soms heb je het zo druk in je hoofd, dat je niet weet waar je moet beginnen. Alles overstroomt een beetje. Grote kans dat je dan overprikkeld bent omdat je agenda veel te vol gepland is. Herkenbaar en ben je overprikkeld? Dit zijn 5 tips om weer zen te worden.

Overprikkeld tips #1 - Leeg je agenda 

Of je nu hoogsensitief bent of niet: hou rekening met jezelf en wat je lichaam aangeeft. Als je overprikkeld ben is het dan ook het beste om écht even niets te doen. Geef het aan op je werk en plan je dag niet te vol in. Die afspraken met vriendinnen zijn leuk, maar afzeggen als je je even niet zo prettig voelt is helemaal oké. Ben je er de volgende keer gewoon wél weer bij als je je zen voelt.

Overprikkeld tips #2 - Yoga

Als je overprikkeld bent zit je heel veel in je hoofd. De oplossing? Doe een sport waardoor je je rustiger gaat voelen zoals yoga. Sla de work-outs die je normaal misschien doet even over en denk aan jezelf. Het mag allemaal een tandje lager. Yin yoga is daarom perfect om te doen als je overprikkeld bent. Wedden dat je een stuk rustiger de yogales uitloopt?

Overprikkeld tips #3 - ASMR

Misschien ken je het wel: ASMR. In fluisterende woorden via YouTube praat iemand tegen je of er wordt zachtjes geluid gemaakt met producten. Klinkt gek, maar sommige mensen worden er heerlijk rustig door in hun hoofd. Een tip om te proberen als je overprikkeld bent!

Overprikkeld tips #4 - Offline

Laat mensen om je heen weten dat je je even niet oké voelt en neem in ieder geval een offline avond. Geen Netflix, geen podcasts, geen eindeloos gescroll op je telefoon. Zoek iets waar jij je rustig door voelt, denk aan lezen, tekenen of een andere hobby. Of misschien kun je eindelijk dat tijdschrift lezen waar je normaal geen tijd voor neemt. Even die angst om je telefoon aan de kant te leggen uitzetten en uitrusten maar.

Overprikkeld tips #5 - Me-time

Perfect voor een offline avond: me-time. Neem een fijne uitgebreide douche of ga lekker in bad. Onthaast en neem de tijd voor jezelf. Doe maskertjes op, serums en lak je nagels. Door lief voor jezelf te zijn en even niet voortdurend op je telefoon te kijken, word je een stuk sneller weer rustig en zen in je hoofd. 

Foto: iStock