Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Telefoonangst: zo kom je van je belangst af

Het liefst stuur je een mailtje, maar soms kun je echt niet onder een telefoongesprek uit. Je schrijft van tevoren op wat je precies moet zeggen en hoopt vervolgens dat de persoon aan de andere kant niet opneemt. De trillende zweethanden en hartkloppingen die daarbij komen, maken het niet veel beter. Met deze tips kom jij zo van je belangst af.

Telefoonangst

Lees ook: Waarom een tijdje ‘offline’ gaan ontzettend goed kan helpen

Hekel aan bellen

Heb je zo’n hekel aan telefoneren dat je die functie op je telefoon het liefst zou verwijderen? Je bent zeker niet de enige. Telefoonangst komt namelijk vaker voor. Hoewel onze mobieltjes een steeds groter deel uitmaken van ons leven, lijken de nieuwe generaties juist een hekel te hebben aan bellen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt zelfs dat meer dan de helft van de jongeren tussen 18 en 30 jaar liever niet belt, 38% daarvan vindt het echt eng om te bellen. Best opvallend, want slechts 15% van mensen tussen 31 en 70 jaar hebben er last van.

Eigenlijk is die angst niet eens zo gek, want je hebt geen idee wat iemand gaat zeggen of wat zijn gezichtsuitdrukking op dat moment is. "Ze blokkeren omdat ze niet weten wat er van hen verwacht wordt. Ze vinden het eng omdat ze niet met die spontaniteit kunnen omgaan,” zegt communicatietrainer Onno Hansen tegen EditieNL.

Een appje sturen is toch een stuk relaxter. Je kunt lang nadenken over wat je wil zeggen en zoveel tijd nemen als je wil. "Bij WhatsApp is dit juist een voordeel, want dan hebben ze genoeg tijd om een appje te interpreteren. Bij bellen moet je snel reageren. Dat vinden ze awkward,” legt de communicatietrainer uit.

Zonder grappen: telefoonangst kan het dagelijkse leven heel lastig maken als een mailtje of appje niet voldoet. Deze tips kunnen jou helpen om iemand zonder zwetende handjes te bellen.

Schrijf een script

Het uitschrijven van een zogenaamd script is zo gek nog niet. Zo sta je nooit met je mond vol tanden. Schrijf op wat je wilt bespreken, welke vragen de andere persoon kan hebben en bereid je ook voor op een scenario waarop je de voicemail krijgt.

Vind je een uitgeschreven tekst niet spontaan genoeg? Probeer dan zoveel mogelijk steekwoorden op te schrijven die van pas kunnen komen. Zo kun je daar direct op inhaken en raak je de draad niet kwijt. Als je vastloopt, kun je verdergaan met het volgende onderwerp of de volgende vraag. Je zult merken dat het gesprek een stuk vloeiender verloopt als je weet wat je wilt behandelen.

Telefoonangst

Stel het niet te lang uit

Makkelijk gezegd natuurlijk. Als je een hekel hebt aan bellen, schuif je dit het liefst zo lang mogelijk voor je uit. Dat maakt het eigenlijk alleen maar erger. Hoe langer je ermee bezig bent, des te meer druk je op dat ene telefoontje legt. Denk er niet te lang over na, plan een moment in waarop je gaat bellen en houd je daar ook aan. Iets meer overtuiging nodig? Als je meteen dat gevreesde telefoontje pleegt, ben je er ook meteen van af. Hooray!

Wat kan er misgaan?

Beeld je in hoe het gesprek zou kunnen lopen. De vragen heb je al opgeschreven in je script, dus dat kan haast niet misgaan. Besef dat de persoon aan de andere kant van de lijn ook maar een mens is. Diegene weet niet dat je het eng vindt en zal je niet zomaar gaan uitlachen. Dat gebeurt waarschijnlijk alleen in jouw worst case scenario. Als je dat voor jezelf helder hebt, zal je zien dat er eigenlijk niet heel veel fout kan gaan.

Oefenen, oefenen, oefenen

Practice makes perfect en dat geldt ook voor telefoneren. Je hebt nu alle handvatten om het telefoongesprek te rocken. Oefen er zo vaak mogelijk mee, in de spiegel of met een vriend(in). You got this!

Lees ook: Voel je je een beetje down? Dit kan je helpen (en nee, het is niet sporten)