Deze populaire ontbijtjes zijn ongezonder dan je denkt

Eten door Paula Heeger

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Alleen wil je het liefst wel gezond ontbijten. Helaas zijn sommige populaire ontbijtjes een stuk ongezonder dan je denkt en bevatten ze veel verborgen suikers. Van croissantjes tot een English breakfast - deze populaire ontbijtjes kun je beter niet iedere dag eten. 

Waar je op moet letten bij een gezond ontbijt

Natuurlijk mag je af en toe lekkere croissants eten met een dikke laag Nutella, maar een gezond ontbijt is toch even wat anders. Wil je door de week een écht gezond ontbijt? Dan is het vooral belangrijk dat er niet teveel suikers en vetten in je eten zitten. Goede ontbijtjes zijn brood, omdat je zo veel vezels binnenkrijgt, of een havermout-ontbijtje met fruit dat genoeg vult. Ook (soja)yoghurt met fruit of een lekkere smoothie is perfect als ontbijt. Even wat anders maar toch ook gezond? Dan kun je kiezen voor een ontbijttaart met aardbeien en amandelschaafsel. 

Deze ontbijtjes zijn niet zo gezond

1. De klassieke English breakfast met verschillende soorten worstjes en ontbijtspek. Er zit namelijk heel veel zout in. Prima om een keer mee te ontbijten, maar liever niet iedere dag omdat het heel vet is. 
2. Cruesli of andere ontbijtgranen. Check altijd hoeveel suiker er écht in je ontbijtgranen zitten. Meestal bevat het meer suiker dan je denkt. Kies liever voor lijnzaad, noten die je lekker vindt en kokos- of amandelschaafsel. 
3. Croissants. Waarschijnlijk weet je wel dat croissants niet supergezond zijn. Hoewel je er misschien het liefst elke dag mee zou ontbijten, kun je het beste een beetje afwisselen. Croissants zijn namelijk best wel vet en bevatten veel calorieën, zeker als je ze flink belegd met jam of chocoladepasta.
4. Ontbijtjes met veel vlees zoals ontbijtspek. Nu veel mensen minder vlees eten, skippen we ontbijtjes met vlees steeds vaker. Rustig aan doen met vlees kan dus sowieso geen kwaad, maar tijdens het ontbijt wil je het echt liever skippen. Je krijgt namelijk veel vet én zout binnen. Dat is niet goed voor je hart, zeker niet als je elke dag met spek ontbijt. Kies liever voor een vega-vervanger als je het toch wilt blijven eten.
5. Pancakes of wafels. Een echte suikerbom in de ochtend kan heel lekker zijn, maar eet het niet iedere dag. Binnen no-time heb je namelijk weer honger en dat wil je juist liever niet. Kies dus voor een gezonder ontbijt met fruit en/of groente zodat je bijna de hele ochtend door kan. Wel zo fijn.

Beeld: iStock