Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Afvallen met hulp: het werkt

Afvallen en op een gezond gewicht blijven is niet voor iedereen even makkelijk weggelegd. De een heeft nu eenmaal meer aanleg om aan te komen en daarom meer baat bij een diëtist in Rotterdam en omgeving. Wist je dat het veel makkelijker is als je met een diëtist aan de slag gaat, dan wanneer je alleen probeert om je ideale gewicht te bereiken? Een diëtist kijkt namelijk ook naar wie je bent en je leefstijl om zo tot een persoonlijke manier van afvallen te komen.

afvallen

Afvallen, iedereen is anders

Ieder lichaam is anders, dat is een feit. Net als we weten dat het metabolisme van de een sneller gaat dan bij de ander. Dat maakt het afvallen met allerlei programma’s en diëten zo lastig. Een programma is vaak opgesteld voor een algemene groep. Daarnaast zijn sommige programma’s lastig in te voeren in je dagelijkse ritme.

Ondersteuning van een diëtist

Het is wellicht een beetje eng en confronterend, maar afvallen met een diëtist werkt. Een voedingsdeskundige is er niet om je constant op je vingers te tikken, maar om je te helpen een gezond(er) gewicht te bereiken. Hij of zij helpt je door moeilijke momenten heen, maar kijkt ook naar hoe je je nieuwe levensstijl inpast in je huidige ritme. Veel diëten kijken naar de korte termijn of komen met menu’s die ingewikkeld zijn en niet in het dagelijks leven passen, waardoor je snel terugvalt in oude gewoontes. Met een diëtist uit Rotterdam en omgeving ga je kijken wat voor jou het beste werkt.

Positief blijven

Diëten kan heel zwaar zijn. Er komen altijd momenten waarbij je geen resultaat ziet, terwijl je zo je best doet. Blijf dan positief. En heb je zin in iets lekkers, eet het dan gewoon een keertje. Dat kan helemaal geen kwaad. Bovendien helpt het toegeven daaraan je vaak verder om stress te voorkomen. Wist je namelijk dat stress juist aanzet tot overgewicht? Als je mentaal goed in je vel zit, zal het afvallen makkelijker gaan. Verbied jezelf niets, dat levert stress op. Zeg gewoon ‘ik hoef het niet’.

Steun in moeilijke momenten

De diëtist ondersteunt je om positief te blijven denken. Juist in die moeilijke momenten waarin je liever een zak chips opentrekt dan bijvoorbeeld gaat sporten. Bij een goede diëtist kun je je hart uitstorten en vaak zelfs even samen appen. Die steun en positieve energie zal je helpen om het moeilijke moment snel achter je te laten.

Wie ben jij?

Ben jij een emotionele eter? Heb je onderliggend letsel waardoor bewegen lastig is? Krijg je wel de juiste voedingsstoffen binnen? Een diëtist wil veel van je weten om zo een persoonlijk dieetplan voor je samen te stellen. Daarbij wordt gekeken naar wie jij bent en wat je nodig hebt. Zo maak je je persoonlijke plan gemakkelijk eigen en heb je er plezier in. Natuurlijk zal dat gepaard gaan met tips die je in je dagelijks leven kan toepassen.

Water drinken

Naast een persoonlijk plan zal een diëtist uit Rotterdam of andere stad je nog meer tips om gezond en blijvend mee af te vallen, geven. Drink bijvoorbeeld water, groene thee en kruidenthee in plaats van sap en suikerhoudende frisdrank. Ben je het gewone water een beetje zat? Doe er eens een takje munt en een schijfje citroen in. Dat is lekker verfrissend en dorstlessend. Helemaal na het sporten.

Kom van die bank af

We weten het allemaal: als je meer beweegt is het makkelijk om op gewicht te komen en te blijven. In de wintermaanden als het buiten vroeg donker en vooral koud is, wordt de motivatie om te gaan sporten vaak wat minder. Toch is het aan te raden om in de winter van de bank te komen en buiten te gaan sporten. Zoek een leuke bootcamp club op, ga wandelen, maak lange fietstochten of kies voor een rondje hardlopen. Natuurlijk is binnen sporten net zo fijn. Wat je ook doet: kom van die bank af en doe een sport die je leuk vindt.

Verse groente en fruit

Vers eten zal ook een tip zijn van een diëtist. Geen groente uit een potje, maar vers bereid van de groente-afdeling. Eet daarnaast voldoende fruit. Beide bevatten vitamines, mineralen en vezels die gewoon goed voor je zijn. Maak eens een salade voor de lunch (zonder dressing) en doe daar een stukje peer of handje frambozen bij. Het is verrassend lekker en helpt je om je streefgewicht, samen met een diëtist in Rotterdam en omstreken, te behalen.