Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Op je buik slapen: kan het kwaad of niet?

Op je rug, je zij of je buik: iedereen heeft een voorkeur voor hoe hij in bed ligt. Kun jij ook niet in slaap komen tenzij je op je buik ligt? Dan hebben we slecht nieuws: op je buik slapen is namelijk niet heel goed voor je.

Buik slapen

Lees ook: Deze apps zorgen ervoor dat jij een goede nachtrust pakt

Lekker slapen

Als fanatieke buikslaper moet je er niet aan denken: op je rug in slaap vallen. Hoe doen mensen dat toch? Het voelt net alsof je als een stijve plank ligt te wachten tot je eindelijk wegdoezelt. Nee, doe ons maar de buikhouding! Het liefst met beide armen onder je kussen en één opgetrokken knie die om de dekens klemt. Ah, dat is pas perfectie.

Slechte slaaphouding

Heel fijn, maar dat blijkt dus mega slecht voor je te zijn. We draaien er niet omheen, want dit is gewoon kut om te horen. Er zijn namelijk een aantal klachten en problemen die je door je favoriete slaaphouding kunt krijgen.

Rugklachten

Als je het idee hebt dat je ‘s ochtends in de kreukels ligt wanneer je wakker wordt, dan kan dat best wel kloppen. Op je buik slapen is geen natuurlijke houding en je belast daardoor zowel je nek als je rug en wervelkolom. Volgens de Mayo Clinic komt dat doordat al je gewicht in het midden ligt. Je rug is van nature al hol en door de houding is hij al gauw geneigd om door te zakken. Er staat door deze vreemde positie ook veel spanning op je ruggenwervels. Al met al dus niet héél bevorderlijk voor je rug, dat snap je.

Pijnlijke nek

Daar houdt het niet mee op. Aangezien je geen kussen hebt met een gat in het midden, zal je je hoofd moeten draaien om te kunnen ademen. Je hoofd ligt daardoor niet op een lijn met je rug en die verdraaiing kan uiteindelijk voor heel wat problemen zorgen. Het kraakbeen in je nek en rug zal sneller verslijten, wat behoorlijk pijnlijk kan zijn. Die verkrampte houding van je nek kan zelfs zo erg worden dat je uiteindelijk een hernia ontwikkelt.

Slapen en in slaap vallen

Dat klinkt allemaal heel eng, maar het ligt er wel aan of je echt op je buik slaapt. Ga maar eens bij jezelf na hoe je wakker wordt. Kijk je direct uit op het plafond zodra je je ogen opendoet? Dan kan het best zijn dat je op je buik moet liggen om in slaap te vallen, maar dat je je daarna omdraait. De meeste mensen liggen niet de hele nacht in dezelfde houding. Mocht je dus veel bewegen in je slaap, dan is dat in dit geval goed. Je bent dan eigenlijk geen buikslaper. Helemaal zeker weten doe je het natuurlijk niet, tenzij je jezelf de hele nacht zou filmen.

Toch op je buik slapen

Kun je écht niet in een andere houding slapen? En weet je zeker dat je ook 's nachts op je buik ligt? Dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om problemen te voorkomen of te verminderen. Een hard matras zorgt ervoor dat je rug minder inzakt, maar is eigenlijk alleen prettig als je echt op je buik slaapt. Probeer ook eens zonder kussen te slapen. De rare hoek waarin je nek ligt, wordt daardoor al wat minder. Volgens de Mayo Clinic kan het ook helpen om een kussen onder je bekken te leggen. Dat verlicht namelijk de druk op je wervels.

Wat nu?

De beste tip die we je kunnen geven, is om een andere slaaphouding aan te nemen. Je kunt namelijk het beste op je rug of je linkerzij gaan liggen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je niet weet hoe je ‘s nachts in bed ligt. Er zijn wel hulpjes verkrijgbaar, zoals een speciaal kussen dat voorkomt dat je in een andere houding gaat liggen. Maar ook dan is het belangrijk dat je een goed hoofdkussen en matras hebt dat je lichaam ondersteunt.

Lees ook: Waarom je vandaag nog moet beginnen met wandelen