Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Deze apps zorgen ervoor dat jij een goede nachtrust pakt

Een goede nachtrust, dat willen we allemaal. Zo eentje waarbij je uit jezelf wakker wordt en meteen zin hebt om de dag te beginnen. Wist je dat een app je hierbij kan helpen? Je telefoon is niet alleen maar slecht voor je, het heeft ook zo zijn voordelen.

apps goede nachtrust

Lees ook: Wetenschappelijk bewezen: zo val je sneller in slaap

1. Sleep Cycle

Uitgerust wakker worden doe je met de app Sleep Cycle. Deze app gebruikt sensoren van je iPhone om te meten hoe je slaapt en wekt je op een gunstig tijdstip. Hiervoor moet je wel je telefoon onder je kussen leggen. Deze app meet onder andere of je ’s nachts veel beweegt of juist heel stil ligt. Dit geeft het verschil tussen een diepe of een lichte slaap aan. De app wekt je wanneer je in een lichte slaap bent. Ook kun je aangeven hoe in het algemeen jouw dag was, dus of je bijvoorbeeld intensief hebt gesport of beetje veel cafeïne achterover hebt getikt. Zo kan de app de samenhang zoeken tussen de activiteiten en de kwaliteit van je slaap. Benieuwd? De app is gratis te downloaden in de App Store en Play Store.

2. Bedtijd: Smart Alarm

Een eenvoudige app voor iPhone-gebruikers die je gemakkelijk in slaap laat komen door middel van rustgevende natuurgeluiden. Mocht jij nog barsten van de energie voor het slapengaan, kun je één van de workouts doen. Je traint niet alleen je lichaam, maar het maakt jou ook moe zodat je sneller in slaap valt. Deze app werkt samen met Healthkit en de Gezondheid-app. De app is gratis te downloaden in de App Store.

via GIPHY

3. Sleep Better

Door middel van deze app krijg jij inzicht in je slaapcyclus en hoe je dagelijkse activiteiten je slaap beïnvloeden. Met dit inzicht kun je uiteindelijk beter slapen. Het fijne aan deze app is dat het heel mooi is vormgegeven. Hierdoor is het ook gemakkelijk te gebruiken. Het enige wat je moet doen is even op ‘Start’ klikken en daarna begint Sleep Better je lichaamsbeweging te registeren. Ook kun je zelf invullen hoe je dag was net zoals bij de Sleep Cycle app. Heb je alcohol gedronken of veel stress ervaren? Dit soort dingen kun je allemaal aangeven. De app is gratis te downloaden in de App Store en in de Play Store.

4. SleepScore

Wil jij gemakkelijk in slaap vallen en meer leren over je slaapcyclus? Dan is de app, SleepScore, echt iets voor jou. Met deze app kom je meer te weten over de soort slaap die je ’s nachts pakt, denk aan licht, diep of je REM-slaap. Daarnaast biedt de app je sleep sounds, die je helpen om sneller in slaap te vallen. Ook maakt de app je voorzichtig wakker op de ideale tijd volgens jouw slaappatroon. Je kunt ook bepaalde slaapdoelen stellen, dus bijvoorbeeld ‘sneller in slaap vallen’, ‘langer slapen’ en ‘minder wakker worden’. De app is gratis te downloaden in de App Store en in de Play Store.

via GIPHY

5. Twilight

Deze handige app past het schermlicht aan voordat je gaat slapen. Ideaal! Uit onderzoek blijkt namelijk dat het blauwe licht niet zo goed is voor je slaappatroon. Het licht maak je hersenen alerter en minder moe waardoor het lastig is om in slaap te komen. Deze app zorgt ervoor dat jij naar een minder blauw scherm kijkt. De app is gratis te downloaden in de Play Store. iPhone-gebruikers kunnen de nachtmodus van iPhone zelf gebruiken.

6. Shleep

Deze app geeft je niet alleen inzicht in hoe je slaapt, maar het geeft je ook kennis over waarom iets wel of niet werkt. Zo ben je gemotiveerder om je gedrag aan te passen. De app is dus opgezet vanuit een wetenschappelijke visie. Als jij begrijpt waarom snoozen eigenlijk niet zo goed is, dan vermijd je dit eerder dan wanneer je dit niet weet. De app bestaat uit zes modules met elk tien sessies over een bepaald slaapthema. Een sessie bestaat weer uit twee filmpjes: één met informatie en één met tips. De app is gratis te downloaden in de App Store en in Play Store.

Lees ook: Shocking: zo slecht is het om op je rechterzijde te slapen