Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Op deze manier verander je je slechte gewoontes

Slechte gewoontes: we hebben ze allemaal wel. Ons bed opmaken vaker wel dan niet overslaan, roken of ‘volgende week echt beginnen met sporten’: allemaal hebben we wel iets wat we liever niet zouden willen doen, maar toch moeilijk kunnen loslaten. Gelukkig hebben wij een paar tips die daarbij kunnen helpen.

Unsplash vrouw bed journal gewoontes

Lees ook: Dit zijn de gewoontes van vrouwen die goed zijn in bed

1. Ga cold turkey

Je kan cold turkey gaan en meteen stoppen met een slechte gewoonte. Dit kan bijvoorbeeld met roken: gooi alle aanstekers en sigarettenpakjes weg en vertel tegen je vrienden en familie dat je nu echt gaat stoppen. Zo kan je meteen goed beginnen met het veranderen van de gewoonte. Het is misschien een klap voor je systeem omdat je een gewoonte nu abrupt stopt, maar als je eenmaal door het begin heen bent raak je alsmaar sneller gewend aan je nieuwe gedrag.

2. Neem kleine stapjes

Vind je het erg lastig om iets los te laten en zie je op tegen het veranderen hiervan? Dan is het handig om met kleine stapjes te werken. Als je bijvoorbeeld minder wilt uitstellen, is het een goed idee om visueel op papier te zetten welke taken je die dag gedaan wilt krijgen. Maak alles behapbaar, zodat het niet een berg lijkt waar je tegen aan gaat hikken. Zo kan je makkelijk en snel taken afstrepen en wordt het steeds gemakkelijker om een nieuwe gewoonte aan te nemen.

3. Probeer je mindset te veranderen

Als je heel erg tegen een verandering opziet, is het handig om te kijken naar waarom je iets moeilijk vindt. Schrijf op waar je tegenop ziet en waardoor dat komt. Zo kan je reflecteren op je eigen gedrag en kan je kijken of er ook een emotioneel component aan verbonden is. Ook kan je hieruit je mindset aanpassen, door positief te kijken naar de nieuwe gewoonten die je wilt aannemen.

4. Beloon jezelf

Belonen is key als je een nieuwe gewoonte in je leven wilt houden. Op deze manier krijg je een positieve associatie met de nieuwe gewoontes die je aanneemt. Lukt het bijvoorbeeld om vaker workouts te doen, of naar de sportschool te gaan? Beloon jezelf dan met iets leuks als je je eigen eerste doel behaald hebt, zoals een nieuwe sportlegging. Zo heb je voor jezelf ook iets om naar uit te kijken en voor door te blijven gaan.

Lees ook: 6 vieze gewoontes die eigenlijk gewoon goed voor je zijn