Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Brrr: Deze invloed heeft het koude weer op je slaap

Terwijl de temperatuur daalt, krijgen we steeds meer de neiging om met een dikke pyjama onder dertig dekens te kruipen en er in de lente pas weer onder vandaan te komen. Helaas is een winterslaap niet voor ons weggelegd, maar het koude weer heeft wel degelijk invloed op ons slaappatroon.

Invloed van kou

Lees ook: Zware nacht gehad? Met deze truc verdwijnen wallen binnen 1 minuut

Vermoeid gevoel

We hebben zonlicht nodig om ons energiek te voelen. In de winter moeten we het helaas doen met minder zonlicht, waardoor je je gedurende de dag minder alert kan voelen. Het is met name 's ochtends belangrijk om genoeg licht mee te pakken, anders voel je je de hele dag slaperig. Daarnaast is het belangrijk om het licht 's avonds weer zoveel mogelijk te beperken. Zet je tv en laptop dus uit voordat je gaat slapen, zodat je lichaam kan afbouwen. 

Koele temperatuur

Draai jij de verwarming altijd helemaal open als je 's avonds je bed induikt? Dat is niet zo’n strak plan. Uit onderzoek blijkt dat het beter is om in een koele temperatuur te slapen, zodat je lichaam in de slaapstand terecht kan komen. De ideale kamertemperatuur ligt rond de 18 graden. Te koud? Welnee, onder de dekens krijg je het vanzelf warm. 

Je voelt je uitgeslapen

Die koele temperatuur zorgt er niet alleen voor dat je makkelijker in slaap valt. Het zorgt er ook voor dat je gedurende de nacht dieper slaapt en de volgende ochtend beter uitgerust bent. In de zomer slaap je door de warmte vaak onrustig en slechter slaapt. Top dus, die winter!

via GIPHY

Pas op met tocht

Hoewel een koele slaapkamer goed voor je is, werkt tocht juist averechts. Teveel tocht zorgt ervoor dat je lichaam niet goed in de slaapstand terecht kan komen, waardoor je veel ligt te woelen, een hogere hartslag hebt en vaker wakker wordt. 

Minder stress

De zomer staat bekend als vreugde en harmonie, terwijl de winter staat voor depressie en ellende. Toch werkt het met stress juist andersom. Het stresshormoon cortisol blijkt uit onderzoek namelijk te pieken in de zomer en te dalen in de winter. Dit hormoon verstoort het slaapritme, dus ook dit kan de reden zijn dat je in de winter beter slaapt. 

Lees ook: Dit is waarom je kater erger wordt als je ouder wordt