Review: Angels & Demons

Media door Eline

Angels & Demons: Het Bernini Mysterie begint op het moment dat de paus van Rome plotseling overlijdt en de kardinalen in conclaaf gaan om een nieuwe paus te kiezen. De Camerlengo, de adviseur en vertrouweling van de paus, krijgt dan de tijdelijke macht over het Vaticaan, tot het moment dat een nieuwe paus gekozen is (en de witte rookpluimpjes uit de schoorsteen komen). Maar als blijkt dat de vier mogelijke opvolgers van de paus, de zogenaamde preferiti, zijn ontvoerd en de kidnapper via codes en symbolen laat weten dat er een tijdbom onder Vaticaanstad ligt, wordt Robert Langdon naar Rome gehaald om het mysterie op te lossen.

Langdon komt er al gauw achter dat de Illuminati achter de ontvoering zit. Rond 1500 was deze groep wetenschappers de aartsvijand van de Katholieke Kerk, omdat zij niet God maar de vier elementen aarde, water, vuur en lucht als het machtigste zagen. De Illuminati (zij die verlichten) werden verbannen en verketterd door de Kerk, maar nu hebben ze, met behulp van een gestolen buis antimaterie, de macht om het Vaticaan en geheel Rome tot ontploffing te brengen.

Met behulp van de mooie Italiaanse wetenschapster Vittoria Vetra (een rol van Ayelet Zurer) komt Langdon de Camerlengo (Ewan McGregor) te hulp. Zij willen voorkomen dat, net nu de gehele wereldpers in Rome is in afwachting van de nieuwe paus, de bom ontploft en zo het hart van de Katholieke Kerk wordt uitgeroeid. Maar wat als blijkt dat Langdon wordt tegengewerkt door de Zwitserse Garde, onder leiding van de mysterieuze commandant Richter (Stellan Skarsgard)? En kan hij nog vertrouwen op zijn kennis van symbolen, als blijkt dat de ontvoerde kardinalen één voor één gruwelijk worden vermoord?

Super spannend!
Angels & Demons: Het Bernini Mysterie boeit vanaf het eerste moment. We zien de Camerlengo die de oude traditie van het vernietigen van de Vissersring, de unieke zegelring van de paus, uitvoert. Rome rouwt om de plotselinge dood van de geliefde paus. Dan wordt overgeschakeld naar CERN, een Zwitsers wetenschappelijk onderzoekscentrum waar al gauw blijkt dat een buis antimaterie, zeer explosief als daar niet juist mee wordt omgegaan, is gestolen.

En vanaf dat moment is het opletten geblazen, want de film stoomt door en ratelt langs 400 jaar oude symboliek, wetenswaardigheden en religie. Langdon wordt overgevlogen en heeft maar een paar uur de tijd om Rome te redden. Dat dit nog niet zo gemakkelijk is, wordt hem angstaanjagend snel duidelijk.

Hoge verwachtingen
De verwachtingen voor deze film zijn hoog, niet zozeer omdat het gelijknamige boek van Dan Brown een absolute bestseller was, maar vooral omdat voorganger The Da Vinci Code werd neergesabeld door de critici. Een goed boek krijgt een slechte verfilming, een slecht boek kan alleen maar beter worden verfilmd. Toch werd The Da Vinci Code, die uitkwam in 2006, een kaskraker.

Ook nu weer nam Ron Howard, bekend van films als Apollo 13 en Frost/Nixon de regie in handen en produceerde Dan Brown mee. Howard laat weten dat hij eigenlijk niet houdt van sequels, maar stelt dat Angels & Demons: Het Bernini Mysterie een totaal andere film is dan The Da Vinci Code. Alleen Robert Langdon is wederom de centrale figuur. "The film is so different from The Da Vinci Code and allows me to exercise a whole set of cinematic muscles. Angels & Demons requires a different rhythm, another tempo, a different kind of drive. It is, literally, a ticking-time-bomb thriller, couched in a completely original mystery," aldus de regisseur.

Conclusie
Ik moet toegeven dat Angels & Demons: Het Bernini Mysterie inderdaad lekkerder loopt dan The Da Vinci Code.  Okee, je moet je niet ergeren aan de vele toevalligheden in de film, en de uitermate heldere kennis van Langdon over hele specifieke gevallen in Rome. Maar het is vanaf de eerste minuut een intrigerende en spannende film, die ook nog eens op prachtlocaties in Rome is opgenomen. De smeltkroes van internationale acteurs is erg goed, komende uit de VS, Italië, Israël, Zweden en Zwitserland. De spanning is gelijkmatig verdeeld over de film en wordt prachtig opgebouwd, en je wordt als kijker heen en weer geslingerd tussen 'the good guy' en 'the bad guy'. Wie is te vertrouwen? En wie heeft wat op zijn geweten?

Ik oordeel overigens zonder dat ik het boek gelezen heb. Misschien wel beter ook, want het verhaal was nieuw voor mij. Daardoor is het wel opletten geblazen; de verschillende groepen religieuze leiders, termen en symbolen vliegen je om de oren in een razend tempo. De film liet me echter niet met vragen zitten, ik vind het knap dat je zo'n ingenieus verhaal in ruim twee uur tijd kunt vertellen zonder gaten en met kop en staart.

Tom Hanks speelt Langdon niet anders dan de eerste keer, hoewel hij nu wel een oud koppie begint te krijgen. Toch rent, springt en vliegt hij met gemak heel Rome door en zet een overtuigende wetenschapper, wars van elke vorm van religie, neer. Wil je Ewan McGregor (my personal favorite) in een habijt zien, moet je Angels & Demons: Het Bernini Mysterie zeker zien. Stellan Sarsgard, bekend als één van de drie vaders uit Mamma Mia!, speelt een fijne norse commandant van de Zwitserse Garde. Alleen Ayelet Zurer had de taak mooi te zijn; ze voegt weinig wezenlijks toe aan de film.

Een grote film met een sterrencast en een spannend verhaal. Ingrediënten dus voor een kaskraker. Dat zal me dan ook niets verbazen.  En dan ga ik nu het boek lezen.

Angels & Demons: Het Bernini Mysterie is vanaf 13 mei te zien in de Nederlandse bioscopen.