Review: Water for Elephants

Media door Karin

Water for Elephants vertelt het verhaal van een verboden liefde tussen de jonge Jacob (Robert Pattinson) en de beeldschone Marlena (Reese Witherspoon). Jacob is een student Dierengeneeskunde uit een armere buurt, die door toeval terecht komt in de magische wereld van een rondreizend circus. Daar wordt hij verliefd op de grote ster, Marlena. Samen ontdekken ze in moeilijke tijden de schoonheid van het leven en komen ze nog dichter tot elkaar door de liefde en toewijding voor een speciale olifant.

Tegen alle verwachtingen in weerstaan ze de woede van Marlena’s charismatische, maar gevaarlijke echtgenoot August (Christoph Waltz). Jacob weet haar te redden uit haar ongelukkige huwelijk en nu kunnen ze uitkijken naar mooiere tijden samen.

Water for Elephants is een verfilming van de gelijknamige bestseller.

Om meteen met de deur in huis te vallen: het liefdesverhaal van Water for Elephants is cliché. De mooie vrouw die samen is met de bad guy, en die -zal ze uiteindelijk voor hem kiezen?- natuurlijk ‘gered´ wordt door de good guy. Maar daarnaast is deze film ook heel erg mooi. Het laat de romantiek van het rondreizende circusleven in de jaren ’30 zien met de dieren en de magische shows op de bühne. En ook de donkere kant komt uitgebreid aan bod: dierenmishandeling, het sterven van circusdieren en de wanhoop die ontstaat als het publiek uitblijft.

Het is moeilijk om niet stiekem een beetje verliefd te worden op Robert Pattinson in de rol van (niet-afgestudeerd) dierenarts. De rol van dierenvriend en minnaar is hem op het goddelijke lijf geschreven. Hij vormt een mooi koppel met Reese Witherspoon die ook erg overtuigt met haar sterke acteerspel. Ook de mooi in beeld gebrachte scènes met de olifanten, paarden en leeuwen spatten van het doek. Vooral Rosie steelt een beetje je hart als trouwe olifant. De film moet het dan ook vooral hebben van de mooie plaatjes, de acteurs en de romantiek; voor originaliteit scoort de film zeker niet hoog.

Met name het einde staat synoniem voor de gehele film: voorspelbaar en cliché, maar wél mooi. En aangezien het merendeel van ons vrouwen dol is op romantiek, Robbert Pattinson en drama is deze film een aanrader. Een clichématige film wat betreft het verhaal, en toch geen niemendalletje.

Water for Elephants is vanaf donderdag 5 mei te zien in de Nederlandse bioscopen.