Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

10 tips om beter te slapen met warm weer

Hoera! Het zonnetje doet hard zijn best in Nederland, en daar genieten we van. Uitgezonderd bedtijd. Dan liggen we woelend, draaiend en zuchtend in bed. Hóe slaap je met warm weer? Met deze tips slaap je een gat in de (bloedhete) nacht! 

warm in bed

Lees ook: Schurende bovenbenen? Deze tips werken het allerbeste

Naast zoemende mosquito nummero 83, zweet je ook nog net het bed niet uit. Wellicht slaap je met deze 10 tips een stukje beter tijdens de warme zomerdagen. 

1. Gordijnen gesloten

Overdag brandt het zonnetje behoorlijk en die hitte wil je het liefst zo veel mogelijk buiten houden. Dat kan! Houd gedurende de dag je ramen en gordijnen gesloten zodat je slaapkamer niet kan opwarmen door de zon. ’s Avonds daarentegen kan het flink afkoelen. Dan is het de perfecte tijd om alles lekker te laten doorluchten. 

2. Koude douche

Neem voor het slapengaan een koude douche. Wat voor extra verkoeling kan zorgen is het natmaken van je haren. Douche overigens niet té koud, want dan zal het lichaam zich juist weer snel opwarmen. Geen zin of tijd om te douchen? Houd dan je polsen onder de koude kraan.

3. Natte sokken

Niet voor niets gooi je je benen boven de dekens zodra je het warm hebt in bed. Het verkoelen van je voeten werkt namelijk ook op de rest van je lichaam. Maak daarom een stel sokken nat en trek deze aan of slaap met je voeten boven de dekens. Zo kan de warmte zich via je voeten verlaten. 

4. Handdoek

Slaap onder een koude of natte handdoek. Dit kun je doen door de handdoek een tijdje in de vriezer te leggen, of het stof nat te spuiten met bijvoorbeeld een plantenspuit. Wat je ook kunt doen is een vochtig T-shirt aantrekken. It will work! 

5. Ventilator

Je hebt vast een blazende ventilator in je slaapkamer geparkeerd. Mooi! Maar wist je dat je nog meer rendement uit je waaimaat kunt halen door flessen met bevroren water voor de ventilator te zetten? Door het ijs zal de lucht koud aanvoelen.  

6. Nat washandje

Verkoel, met bijvoorbeeld een koelelement of vochtig washandje, je nek. Voelt de ene kant van je washand na een tijdje warm aan? Switch dan van kant. 

7. Kussensloop in de vriezer

Niks vervelender dan een loeiheet kussen. Oplossing? Leg gedurende de dag je kussensloop in de vriezer. Doe dit wel in een speciale zak die bestemd is voor Mr. Frigo.  

8. Geen dekbed

Vind je naaktslapen niet zo prettig? Dat kan. Gebruik in dat geval een dekbedovertrek (zonder deken natuurlijk) dat gemaakt is van 100% katoen. Synthetische stoffen laten geen lucht door en houden hierdoor je lichaamstemperatuur vast.

9. Hydrateren

Probeer, voordat je gaat slapen, genoeg te drinken. Dit zorgt ervoor dat je door het zweten niet uitdroogt en niet wakker zult worden van de dorst. Aan welke drankjes je moet denken? Water, maar ook warme thee (dit helpt het zweten te bevorderen en koelt het lichaam af) zijn goede opties. Pas op met cafeïne en alcohol. 

10. Zeester

Bye bye foetushouding en hello Zeester! Slaap met je armen en benen gespreid, dit is de koelste positie om in te slapen. 

 

Bonustip: slapen in de koelkast.

via GIPHY

Lees ook: Waarom je na het gebruiken van handgel niet gelijk een sigaret moet opsteken