Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Afvallen zonder naar de sportschool te gaan

Moet jij jezelf ook altijd naar de sportschool slepen, heb je geen tijd om te sporten of lukt het even niet? Zo’n periode hebben we allemaal wel eens. Maar als je dan toch wilt afvallen, dan kan het nog wel eens lastig worden. Gelukkig hebben wij een aantal tips waardoor je alsnog afvalt zonder naar de sportschool te gaan.

afvallenLees ook: Hekel aan de sportschool? Hoelahoepen is een effectieve én leuke vervanging

Voeding

As always, is voeding essentieel. Als je sport moet je natuurlijk zorgen dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, maar als je dit niet doet en toch gewicht wilt verliezen zal je hier ook op moeten letten. Zorg dus dat je gezond en verantwoord eet en eet vooral niet te veel. Sla dat koekje bij de koffie over en laat die zak chips maar dicht. Dit scheelt al veel meer dan je denkt.

Verspreid je maaltijden over de dag

Ontbijt, lunch en avondeten zijn natuurlijk de hoofdmaaltijden en moet je ook zeker niet overslaan. Maar dat betekent niet dat je de rest van de dag niets meer kan eten. Anders krijg je waarschijnlijk in de namiddag honger en ga je snacken. Eet dus tussen de maaltijden door ook nog wat lichte dingen. Denk aan maiswafels of fruit. Verspreid deze kleine maaltijden over de dag.

Voldoende nachtrust

Een goede nachtrust is enorm belangrijk, ook als je wilt afvallen. Dat betekent dus minstens 8-10 uur per nacht slaap. Slaap je niet genoeg, dan zal je lichaam in eerste instantie meer calorieën verbranden, maar uiteindelijk zal het in de slaapmodus gaan om zo vetreserves te sparen. Niet wat je wilt dus.

Natuurlijke producten

We snappen natuurlijk ook wel dat gezond eten makkelijk is gezegd dan gedaan. Streef er daarom naar om minstens voor 80% gezond te eten. Dat betekent veel groente, fruit en noten en producten die niet door de fabriek verwerkt zijn. De overige 20% mag je dan lekker zelf invullen met dingen die je lekker vindt, maar overdrijf het niet. Laat de frituurpan dus vooral staan en kies bijvoorbeeld voor een pasta of wat chocola. 

Bewegen

Dat je niet sport, betekent niet dat je niet hoeft te bewegen. Door gedurende de dag kleine dingen te veranderen, kan dat al snel resultaat opleveren. Kies bijvoorbeeld voor de fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer en neem eens een keer de trap in plaats van de lift.

Vermijd alcohol

Als je probeert af te vallen, dan is alcohol echt funest. Niet alleen door de grote hoeveelheid calorieën, maar ook omdat je sneller geneigd bent om ongezond te gaan eten. Een lekkere portie bitterballen bij de borrel of een gezellige borrelplank erbij. Ook zorgt alcohol ervoor dat je lichaam meer vet opslaat. Kies dus voor een borrelavondje voor een alcoholvrij biertje of wijntje.

Snacks voor onderweg

Wanneer je op pad gaat, zorg dan dat je altijd iets gezonds op zak hebt. Mocht je ineens honger krijgen dan heb je minder snel de neiging om richting de McDonald’s te lopen. Neem dus een mueslireep mee of een zakje nootjes.

Focus op de positieve dingen

Denk niet te veel na over al het eten wat je niet mag hebben. Focus op wat je juist wel mag hebben. Er zijn genoeg lekkere maaltijden en snacks die ook hartstikke gezond zijn. Als je denkt aan wat je niet mag hebben, dan wil je het alleen maar meer. En mocht je nou echt een keer zwichten voor iets ongezonds, voel je dan vooral niet schuldig. Geniet ervan en pak daarna gewoon de draad weer op.

Beeld: Unsplash

Lees ook: Elke dag een glas appelazijn drinken? Dit is waarom je dat (niet) wilt doen