Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Aha! Hierdoor krijg je ‘s nachts soms spontaan kramp in je kuit

Je ligt lekker op het strand te genieten met een cocktail in je hand en de zon op je bol. Het water kabbelt zachtjes op de achtergrond en net op het moment dat je bedenkt hoe relaxt het leven is… auw! Je schiet wakker met vurige kramp in je kuit. Weg fijne droom en hallo tien minuten lang over je zere been wrijven. Waar komt die vervelende kramp toch opeens vandaan? En vooral belangrijk: wat kun je ertegen doen?

Kramp in kuit

Lees ook: Shocking: zo slecht is het om op je rechterzijde te slapen

Geen pretje

Een hele tijd heb je er geen last van en opeens komt het nachtenlang met volle vaart terug. Kramp in je kuit is op zijn zachtst gezegd geen pretje. De pijn ontstaat vaak opeens, is zo heftig dat je er wakker van wordt en soms kun je niet anders doen dan in je kussen bijten en wachten tot het voorbij is. Dat doen wij tenminste wel, en daarin zijn we vast niet de enigen.

Hierdoor komt het

We kunnen de vinger niet precies op de zere plek leggen, want er kunnen meerdere redenen zijn voor de kramp. Kramp houdt in dat de spieren in je kuit opeens hard samentrekken. Dit kan komen doordat je je voeten in zijligging tegen het voetenuiteinde drukt of ze strekt als je op je zij ligt. Daarnaast kan het ook een bijwerking zijn van je medicatie. Ook alcohol, het eten van veel zoutig voedsel en te weinig water drinken kunnen de boosdoeners zijn. Giet jij overdag koffie naar binnen als water? Dan kan dat zeker een reden zijn voor de kramp. Dat is geen op zichzelf staande oorzaak, want daarvoor moet je écht veel koffie drinken, maar het kan er zeker aan bijdragen.  

Dit kun je doen

Herken jij je in een van deze punten? Dan is het de moeite waard om het eens onder handen te nemen. Drink bijvoorbeeld een week minder koffie (en dan niet maar één kopje minder als je er normaal gesproken zes drinkt, maar toom het écht even in). Beperk je zoutinname of installeer een app die je eraan herinnert om vaker water te drinken. Houd het aantal keren dat je ‘s nachts wakker bent geworden van de kramp, bij in een boekje of op je telefoon. Het is vooral even experimenteren en uitproberen, maar echt: dat is het dubbel en dwars waard als je straks van die kramp verlost bent.

Wat moet je doen bij kramp?

Het laatste waar je ‘s nachts zin in hebt, is je warme nest verlaten. Doe dat maar wel even, want met deze tips is jouw kramp binnen no time verdwenen.

  1. Ga op de grond zitten en trek je tenen naar je toe met je hand. Blijf zo zitten tot de kramp is weggetrokken.
  2. Werkt dit niet? Zet je handen tegen een muur en leun naar voren. Houd de voet en hiel van het been met de kramp plat op de grond en steek je been een stukje naar achteren. Zo geef je de samengetrokken spieren een kans om weer uit te rekken.
  3. Je kunt de spier ook zachtjes en voorzichtig masseren.

Lees ook: Waarom je vandaag nog moet beginnen met wandelen