Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Zó veel stappen moet je elke dag zetten om af te vallen

We weten allemaal dat lopen gezond is. Elke dag zou je het liefst zelfs een bepaald aantal stappen moeten zetten om gezond te blijven. Ook als je wilt afvallen, is wandelen een goede manier om gewicht te verliezen. Maar hoeveel moet je eigenlijk lopen om dit te bereiken?

stappen tellen

Lees ook: In 30 dagen fit: dit zijn de leukste YouTube challenges om te volgen

Stappen per dag

Het zetten van 10.000 stappen per dag zou namelijk net zo effectief zijn als vijf keer per week 30 minuutdurende trainingen. Gemiddeld verbrandt een volwassen mens zo’n 100 calorieën per 2.000 stappen. Door alleen al elke dag 10.000 stappen per dag te zetten, kan je in een week gemiddeld zo’n halve kilo afvallen. Wel is 10.000 stappen een gemiddelde maatstaf: er komen namelijk nog meer factoren bij kijken als je wilt afvallen.

Intensiteit

Wat belangrijk is om te weten, is dat het niet alleen aan het aantal stappen ligt. Hoe snel en intensief je wandelt heeft ook effect op hoeveel energie je verbruikt. Hoe sneller je loopt en hoe meer je je armen beweegt, hoe meer calorieën je kan verbranden en hoe meer je uiteindelijk dus kunt afvallen. 

via GIPHY

Calorieverbruik per persoon

Daarnaast is het ook goed om te beseffen dat elk lichaam anders is, dus hoeveel energie je verbruikt en hoeveel calorieën je moet consumeren en verbruiken om af te vallen, is bij iedereen anders. Met deze calorie-calculator kan je aan de hand van je leeftijd, lengte en gewicht berekenen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel calorieën je per dag moet verbruiken om gewicht te verliezen. 

Voeding

Naast beweging is voeding key als je wilt afvallen. Een gezond en gebalanceerd dieet is een van de belangrijkste factoren om op een gezonde manier efficiënt af te kunnen vallen. Als je bij wijze van meerdere Big Mac’s per dag eet en 10.000 stappen zet, ben je alsnog niet op een gezonde manier bezig en is de kans ook groot dat je of niet afvalt, of in gewicht gaat jo-jo’en. Elke dag genoeg stappen zetten, met als maatstaf 10.000 stappen, in combinatie met een gebalanceerd dieet is dus de manier om een gezonde levensstijl aan te houden en af te kunnen vallen. 

 

via GIPHY

Lees ook: Zo vaak moet je sporten per week om resultaat te zien