Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Begin je jaar fris: de beste anti-kater tips

Alle champagne is gepopt, de oliebollen zijn op en via Skype hebben jij en je vriendinnen de voetjes van de vloer gegooid. Na een coronaproof jaarwisseling word je de volgende ochtend wakker met knallende koppijn. Daar is 'ie weer: een pittige kater die je écht niet verwelkomt. Omdat we steevast vergeten wat ook alweer de do's en don'ts zijn, dus bij dezen: de beste anti-kater tips.

kater tips

Lees ook: 6 vieze gewoontes die eigenlijk gewoon goed voor je zijn

1. Drink veel water

Al die biertjes, champies en shotjes drogen je lichaam enorm uit. Zorg dat je meteen nadat je opstaat een halve liter wegtikt. Water, dus. Geen wijn.

2. Neem een aspirine

First things first. Een aspirine jaagt die vreselijke hoofdpijn weg en dat is wat je wilt natuurlijk. Neem hem niet voor of tijdens het drinken, want je lever kan de aspirine toch niet verwerken door de drank. Het beste moment om er eentje te nemen is na het ontbijt.

3. Drink een sportdrankje

Nadat je jezelf vol hebt gegooid met champagne, wijn en/of een mixdrankje, kun je het beste volgen met een sportdrankje. Daardoor krijg je natrium, kalium en chloride binnen, die dehydratie en het verlies van zout tegengaan. Ga je liever voor een natuurlijke variant? Drink dan kokoswater. Daar zit in principe hetzelfde in, maar dan zonder chemische rommel.

4. Ga niet sporten

Na een avondje flink doorhalen even lekker de alcohol eruit zweten? Geen goed plan. Je lichaam is door de drank namelijk al zo gedehydrateerd dat nog meer vocht verliezen met zweten de kater juist erger kan maken. Een goed excuus dus om lekker lui op de bank te blijven hangen! Even een frisse neus halen met een blokje om kan natuurlijk wel. Vergeet je masker niet!

5. Eet geen vette hap

Tijdens je brakheid heb je vaak heel veel zin in een vette hap, maar probeer de drang toch te weerstaan. Je lichaam is al druk genoeg met het verwerken van al die alcohol, laat staan dat het ook nog een heleboel calorieën en vetten moet verteren. Een gezond ontbijtje, daar doe je je zere lijf pas een plezier mee.

6. Drink kamillethee

Venkelthee of muntthee mag ook. Deze kruiden kalmeren je maag.

7. Eet tomaten en komkommers

Deze groenten zitten vol met water die je lichaam lekker hydrateren. Strooi er een beetje zout op als je het helemaal goed wilt doen. Daarmee vul je het zouttekort in je lichaam weer aan.

8. Heb seks

We snappen dat je misschien niet zoveel zin hebt in seks als je brak bent, maar maak toch even zin. Tijdens een goede vrijpartij maakt je lichaam het hormoon endorfine aan en dat zorgt ervoor dat je minder pijn ervaart en je je gelukkiger voelt.

9. Eet fruit

Of maak een gezonde smoothie. Als je lichaam bezig is met het verwerken van vruchtensuikers maakt het nicotiamide aan. Dit stofje zorgt ervoor dat de alcohol in je lichaam sneller verwerkt wordt.

10. Ga slapen

Als het allemaal niet helpt en je voelt je nog steeds beroerd, dan kun je beter gaan slapen. In je slaap heb je tenminste geen last van je kater.

via GIPHY

Lees ook: Dit is waarom je kater erger wordt als je ouder wordt