Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Begin je jaar fris: de beste anti-kater tips

Reageer

Het vuurwerk is geknald, alle champagne is gepopt en je hebt de voeten van de vloer gegooid. Kortom: jij zal een pittige kater hebben. Omdat we steevast vergeten wat ook alweer de do's en don'ts zijn, dus bij dezen: de beste anti-kater tips.

kater tips

1. Drink veel water

Al die biertjes, champies en shotjes drogen je lichaam enorm uit. Zorg dat je meteen nadat je opstaan een halve liter wegtikt. Water, dus.

2. Neem aan aspirine

First things first. Een aspirine jaagt die vreselijke hoofdpijn weg en dat is wat je wilt natuurlijk. Neem hem niet voor of tijdens het drinken, want je lever kan de aspirine toch niet verwerken door de drank. Het beste moment om er eentje te nemen is na het ontbijt.

3. Drink een sportdrankje

Als je na het stappen een flesje sportdrank drinkt, krijg je natrium, kalium en chloride binnen die dehydratie en het verlies van zout tegengaan. Ga je liever voor een natuurlijke variant? Drink dan kokoswater. Daar zit in principe hetzelfde in, maar dan zonder chemische rommel.

4. Ga niet sporten

Na een avondje flink doorhalen even lekker de alcohol eruit zweten? Geen goed plan. Je lichaam is door de drank namelijk al zo gedehydrateerd dat nog meer vocht verliezen met zweten de kater juist erger kan maken. Een goed excuus dus om lekker lui op de bank te blijven hangen! Even een frisse neus halen met een blokje om kan natuurlijk wel.

5. Eet geen vette hap

Tijdens je brakheid heb je vaak heel veel zin in een vette hap, maar probeer de drang toch te weerstaan. Je lichaam is al druk genoeg met het verwerken van al die alcohol, laat staan dat het ook nog een heleboel calorieën moet verteren.

6. Drink kamillethee

Venkelthee of muntthee mag ook. Deze kruiden kalmeren je maag.

7. Eet tomaten en komkommers

Deze groenten zitten vol met water die je lichaam lekker hydrateren. Strooi er een beetje zout op als je het helemaal goed wilt doen. Daarmee vul je het zouttekort in je lichaam weer aan.

8. Heb seks

We snappen dat je misschien niet zoveel zin hebt in seks als je brak bent, maar maak toch even zin. Tijdens een goede vrijpartij maakt je lichaam het hormoon endorfine aan en dat zorgt ervoor dat je minder pijn ervaart en je je gelukkiger voelt.

9. Eet fruit

Of maak een gezonde smoothie. Als je lichaam bezig is met het verwerken van vruchtensuikers maakt het nicotiamide aan. Dit stofje zorgt ervoor dat de alcohol in je lichaam sneller verwerkt wordt.

10. Ga slapen

Als het allemaal niet helpt en je voelt je nog steeds beroerd dan kun je beter gaan slapen. In je slaap heb je tenminste geen last van je kater.

via GIPHY

Lees ook: Die ene vriendin die nooit een rondje haalt: zo pak je het aan

Reageer

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Schrijf als eerste een reactie:

Om te kunnen reageren moet je eerst

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen