Weg met de feestkilo's

Sport & gezondheid door Ze.nl

Dat je meer hebt gegeten en gedronken dan anders merk je, want al je kleding zit niet echt lekker meer... Je broek knelt en je riem moet nu toch echt een gaatje losser. Nu is het de hoogste tijd om die extra kilo's van de feestdagen (en misschien wel van de rest van het afgelopen jaar) er weer af te krijgen. Doe je voordeel met deze tips!

Afvallen is niet makkelijk
Het is belangrijk dat je je heel goed bewust bent van dit feit. Afvallen is hard werken en gaat niet vanzelf. Je hebt de hele maand december lekker ongeremd genoten van allemaal ongezonde dingen maar dat kan nu niet meer. Je zult streng voor jezelf moeten zijn en echt moeten minderen met alle ongezonde snacks.

Wees realistisch
Wees ook eerlijk naar jezelf toe. In één maand 10 kilo verliezen is niet realistisch, 2-4 kilo is dat wel. Als je nu helemaal niet sport is het ook niet haalbaar om vanaf vandaag elke dag minimaal één uur fanatiek te sporten. Bouw het rustig op en begin met bijvoorbeeld twee keer per week.

Beloon jezelf
Stel voor jezelf een einddoel op en bedenk hier tussentijdse streefdoelen bij. Elke keer als je een streefdoel hebt bereikt, mag je jezelf belonen. En dan natuurlijk niet met eten! Denk aan een leuk boek, dat leuke shirtje, een heerlijke douchegel of een nieuwe ketting. Als je jezelf elke keer beloont blijf je gemotiveerd.

Je hebt levenslang
Denk niet dat je nu wel even een dieet kunt volgen en dat je daarna dan weer net zo kunt gaan eten als eerst. Dat oude eetpatroon heeft er immers voor gezorgd dat je te dik werd. Je moet je hele leefpatroon omgooien, je moet anders gaan eten en ook op een andere manier met bewegen omgaan. Zoek een manier van eten en bewegen die bij jou past en die je de rest van je leven kunt volhouden. Alleen dan kun je straks ook op gewicht blijven.

Niets is verboden
Als je afslankt mag je in principe nog steeds alles eten, dus ook koek, snoep en snacks. Maar dit doe je niet meer elke dag, maar af en toe. En in plaats van een uitgebreid Big Mac-menu neem je nu OF een flinke hamburger OF een portie patat met mayonaise. Het is zelfs beter om voor jezelf een aantal snoepmomenten per week in te plannen. Op die manier hou je het afvallen beter vol. Het beste is maximaal twee keer per week een snoepmoment. En dan ga je uiteraard niet de hele dag snoepen maar je houdt het bij één moment van de dag. Omdat je het niet zo vaak doet mag je dan best een keer een gevulde koek of een vette snack nemen.

Inplannen
Je kunt dus met een gerust hart iets ongezonds nemen als je afslankt. Het is dan wel verstandig om het in te plannen in je dagmenu. Neem dan alleen fruit als tussendoortje en hou je maaltijden klein. Je zult zien dat die caloriebom dan prima past in je dieet.

Gezonde voeding
Je moet om af te vallen natuurlijk gezond eten. Maar hoe ziet een gezond eetpatroon er nu precies uit? Let op de volgende punten:

  • Regelmaat: 3 keer per dag een hoofdmaaltijd en maximaal 3 keer een tussendoortje.
  • Let goed op dat je altijd 200 gram groente en twee stuks fruit (totaal 250 gram) eet op een dag.
  • Kies gezonde tussendoortjes zoals fruit, rauwkost, magere zuivel, krentenkoekjes, plakje ontbijtkoek, Cup a Soup of een rijstwafel.
  • Kies zoveel mogelijk voor volkoren producten zoals volkoren brood, volkoren crackers, volkoren pasta en zilvervliesrijst.
  • Drink voldoende caloriearme dranken zoals water, thee en koffie. Light frisdrank mag ook.
  • Van heel veel producten is ook een slankere variant te krijgen, vervang alle calorierijke producten in je eetpatroon door de magere variant. Denk aan magere yoghurt, halfvolle melk, halfvolle vla, 30 kaas en halva jam.
  • Varieer erop los. Alle producten bevatten weer andere voedingsstoffen, door te variëren krijg je van alles voldoende binnen. En op die manier blijft afvallen leuk.

Last but not least
En als laatste moet je in beweging komen. Kom van die bank af en ga iets actiefs doen. Het beste is op alle dagen van de week minimaal 30 minuten matig intensief bewegen, denk dan aan wandelen of fietsen en dan nog twee tot drie keer per week fanatiek sporten. Zoek dan een sport die bij je past en zoek een sportmaatje, je kunt elkaar dan motiveren waardoor je het beter kunt volhouden.

Go for it! Je hebt het zelf in de hand om dat slanke figuur weer te krijgen!

Kun jij wel wat extra hulp gebruiken bij het afslanken? Op Valtaf.nl kun je nu met 25% korting begeleiding krijgen van voedingsdeskundigen. Ga naar de site, neem een special care abonnement van 6 maanden en vul de actiecode '2010' in. De korting wordt dan automatisch berekend!

Dit artikel is geschreven door Willemijn Wissekerke, voedingsdeskundige bij www.valtaf.nl.