Digital Detox Week: wie doet mee?

De maatschappij door Sara

Het begon zo onschuldig in de brugklas met een CU2-profieltje waar je een felgekleurd vragenlijstje op zette en af en toe wat berichtjes bij anderen achterliet. Tegenwoordig heb ik hele gesprekken met klasgenoten over mijn huiswerk op Hyves, krijg ik uitnodigingen voor verjaardagen via de Hyve-mail, kom ik via de www's van anderen erachter dat iemand goed ziek is of dat zijn of haar kat is overleden.

Het heeft z'n voor- en nadelen
Zelf vind ik het de ene dag geweldig; dat ik die leuke jongen van gisterenavond uit de kroeg binnen een paar zoekopdrachtjes zo op internet heb gevonden. En dat ik mijn foto's van een weekendje weg gemakkelijk met mijn 100 vriendjes kan delen, in plaats van steeds een fotoalbum mee te moeten nemen naar familie-bijeenkomsten.

Maar ook ik ken die profielmoeheid waar mijn goede vriendin het over heeft. Het feit dat Jan en alleman maar op de hoogte kan blijven van je doen en laten is niet alleen af en toe een beetje eng, maar ook erg jammer. Waar zijn de verrassingen gebleven? The Element of Surprise? Ik heb vrijwel nooit meer een mooi verhaal te vertellen, want degene met wie ik het wil delen heeft het vaak al gehoord van een ander of op kunnen maken uit je krabbels op Hyves.

Die goede oude tijd
Toen ik tien jaar oud was had ik een penvriendin. Een penvriendin! Ik word spontaan nostalgisch van het idee. Ik had haar ontmoet tijdens een vakantie op Texel en we hebben elkaar twee jaar lang brieven geschreven. Er was bijna niets leuker dan een aan mij geadresseerde envelop op de deurmat te zien liggen. Ik mis dat gevoel. Het was zo leuk. Het piepje van de Gmail Notifier kan daar gewoonweg niet tegenop.

Wellicht is het tijd om eens te kijken hoe mooi de wereld kan zijn zonder Hyves, Facebook, Twitter, MySpace, etc. Om, wanneer je je verveelt, eens een lekkere wandeling door het lenteweer te gaan maken. Een boek te lezen of aan je huiswerk te gaan. Een brief te schrijven naar een goede vriendin, of naar je liefje. De website Adbusters heeft een leuke campagne die daar goed bij aansluit: A Digital Detox Week van 20 t/m 26 april.

"Adbusters challenges you to do the unthinkable: unplug. Say good-bye to Twitter and Facebook. Turn off your TV, iPhone and Xbox. For seven days, reconnect with the natural world and the people around you. You'll be amazed at how the magic creeps back into your life. Don't be afraid and don't find excuses, just take the plunge and see what happens."

Wie doet er mee?!