Lifestyle / De maatschappij
De maatschappij

Barbie 50 jaar!

Hoe het begon
Nadat Mattel in 1945 wordt opgericht door Harold Mattson en echtpaar Ruth en Elliot Handler, ziet Ruth haar dochter begin jaren vijftig met een kartonnen aankleedpop spelen. Dit brengt haar op het idee hier een 3D-versie van te maken. Ruth vindt 'Lilli' in Luzerne. Deze pop, ontworpen naar het evenbeeld van een strip van Reinhard Beuthin in de Duitse krant Bild Zeitung, door de Duitse fabrikant Greiner & Hausser, was voor Ruth een perfect voorbeeld. De blonde geldwolf uit de strip die altijd op zoek was naar rijke mannen, is zo eigenlijk de moeder van de eerste, echte Barbie. Mattel kocht de rechten om een pop als Lilli te maken en Charlotte Johnson ontwierp haar eerste outfits. In 1959 zag Barbie, die haar naam dankt aan de dochter van Ruth en Elliot Handler, Barbara, het levenslicht.

Barbie en de mannen
Barbie was bedoeld als geëmancipeerd dametje dat zichzelf prima zou redden: een dikke vette auto, een groot huis, dure jurken en massa's schoenen: Barb betaalde het allemaal zelf. Maar achter iedere succesvolle vrouw staat een man, en dus kreeg ze in 1961 een relatie met Ken. Er is nog wel wat ophef geweest over Barbie en haar flink geschapen (ex-)vriend: de tepels van Barbie en Kens geslachtsdeel vonden veel ouders niet bepaald geschikt voor kinderspeelgoed. Daarom moet de arme Ken het tegenwoordig doen met niet meer dan een bobbel en ontbreken de tepels op Barbies voorgevel. Voor vaders en moeders die zelfs niet konden leven met Barbies toegetakelde borsten, is Skipper, het 'platte' zusje, op de markt gekomen.

Big Barbie
In 1996 kwam Barbie opnieuw onder vuur te liggen, toen The Body Shop in haar campagne de goedgevulde Ruby lijnrecht tegenover de ranke blonde diva zette. Kaarten, posters en flyers met haar afbeelding en de tekst "There are 3 billion women who don't look like supermodels and only 8 who do" moesten de modewereld ervan bewust maken dat zij en de echte modellen een verkeerd voorbeeld gaven aan jonge meisjes en vrouwen. Een aantal jaren geleden zijn Barbies verhoudingen dan ook enigszins aangepast. Maar toch: zou ze levensgroot zijn, zou ze zo door haar lange benen zakken.

Garderobe
Vijftig jaar na haar 'geboorte' heeft Barbie niets te klagen wat betreft haar garderobe. Ze is inmiddels gekleed door de grootste couturiers, zoals Armani, Versace en Ralph Lauren, en bezit meer dan een miljard paar schoenen. Some girls have all the luck.

Meer dan speelgoed
Barbie is allang niet meer alleen voor jonge meisjes. Sterker nog, door toenemende populariteit van bijvoorbeeld Bratz-poppen, wordt de groep volwassen fans naar verhouding steeds groter. En niet alleen vrouwen blijken alles van haar te verzamelen! Paul Bouman van Barbiewinkel PM Collectibles' oudste klant is bijvoorbeeld een 79-jarige man, die de hobby van zijn vrouw na haar dood heeft overgenomen.

Barbiefreaks
Barbiefans kunnen hun hart ophalen, deze periode. Want ondanks dat de verkoopcijfers dan teruglopen, blijft het popje populair en zeker rond haar vijftigste verjaardag heeft ze over aandacht niet te klagen. Zo is er zondag 8 maart een kleine tentoonstelling in het Amsterdams Historisch Museum geopend en vond dit weekend een echte Barbiebeurs plaats in de kelder van de Haarlemse Van Der Valk. Verzamelaars hoopten net dat unieke exemplaar te vinden waar ze al jaren naar op zoek zijn, om deze in hun speciale Barbiekamer een plekje te geven. Want ja, het hebben van zo'n kamer bleek op deze beurs geen uitzondering.

Nostalgie
En als je geen verwoede barbieverzamelaar bent? Dan is alle aandacht voor onze plastic Sarah gewoon leuk om weer even terug te denken aan vroeger. Toen we nog droomden van roze huizen met zwembaden, mierzoete cadillacs, een paard en een droomprins. En nee, over die vreemde bobbel maakten we ons nog geen zorgen.