Beauty / Lichaam
Lichaam

Hoe houd je een dieet vol?

Reageer 0
Met een dieet starten kan iedereen, maar het volhouden is het lastigst. Wist je dat 90% van de mensen die wil afvallen na een paar dagen alweer afhaakt? Ik geef je tips hoe je je goede voornemens volhoudt en dat streefgewicht haalt!

'Ah joh! Morgen weer een dag! Vandaag is het feest! Ik heb zo?n rotdag achter de rug, deze reep chocola heb ik wel verdiend.' Komen deze gedachten je bekend voor? Mij wel in ieder geval. Iedereen kan een dieet of gezond voedingspatroon beginnen, maar het is toch echt verdomde lastig om dit ook vol te blijven houden. Vandaag de dag verzint iedereen smoesjes, excuses en andere capriolen om onder het dieet of het sporten uit te komen. Met deze tips houd je die motivatie vast en ga je recht op je doel af! 


Eet niet te weinig
Pas bij het volgen van een dieet op dat je niet te weinig eet. Dat knorrende gevoel vindt niemand fijn en is vaak het begin van een ontzettende vreetbui. Ontzeg jezelf daarom niet te veel en probeer jezelf af en toe ook van iets lekkers te laten genieten. Het menselijk lichaam werkt op een vreemde manier, namelijk hoe meer je jezelf ontzegt, hoe meer zin je erin krijgt. Mocht je toch onverhoopt de mist in gaan? Ga even een stuk wandelen of naar de sportschool, je bent na een flinke work out veel sneller geneigd de goede draad weer op te pakken.

Anders snoepen
Snoepen bij een dieet? Ik durf te wedden dat je er nog niet aan gedacht had. Snoepen is helemaal niet erg, mits je de juiste producten eet. Vervang je snoeppot gevuld met drop, chocola en andere zoetigheid voor een snoeppot met ongebrande noten en rozijntjes. Heb je echt lekkere trek? Neem dan één handje uit deze pot en je zit gegarandeerd vol. Zorg ook dat er altijd verse groenten in huis zijn zoals paprika, tomaat, komkommer, selderij en wortels. Dit soort groenten kun je eigenlijk de hele dag door snoepen zonder je schuldig te voelen. De groenten zitten boordevol goede vitamines en vezels waardoor je spijsvertering op gang blijft en je eigenlijk sneller afvalt!


Sporten
De maatschappij van tegenwoordig is er eigenlijk op gericht om zo min mogelijk te bewegen en zo veel mogelijk te eten. Sportscholen zijn vaak te duur, terwijl de McDonald?s euroknallers je overal om de oren vliegen. Je moet wel heel erg sterk in je schoenen staan om deze verleidingen te weerstaan en dan ook nog je (helaas te weinig) vrije uurtjes in een muffe sportschool te besteden. Om je nieuwe dieet langer vol te houden is het belangrijk om hierbij te bewegen. Je valt hierdoor niet alleen sneller af, je bent na het sporten ook nog gemotiveerder om door te gaan. Probeer iedere ochtend zodra je uit bed bent gekomen dertig minuten hard te lopen. Dit klinkt misschien als een hele opgave, maar ik zet toch even de voordelen op een rijtje om je extra gemotiveerd te maken:
  • Je bent gelijk helemaal wakker.
  • Je hoeft je de rest van de dag niet meer druk te maken. wanneer, hoe laat en hoelang je gaat sporten. Je hebt het al gedaan! Hoe fijn is dat?
  • Hardlopen is goed voor het verhogen van je conditie en je stofwisseling!
  •  De buitenlucht en - hopelijk - zonlicht zorgt voor de benodigde vitamine D.
Omdat je in de ochtend al zo goed bezig ben geweest, ben je vaker geneigd dit gezonde gevoel vast te houden voor de rest van de dag. Hoe fijn is het om als je thuiskomt na een lange werkdag gewoon op je bank te kunnen ploffen?


Stel een realistisch doel
Je motivatie is één van de belangrijkste dingen om een dieet vol te kunnen houden. Stel voor jezelf een goed en realistisch doel en maak deze visueel. Denk bijvoorbeeld  aan een net iets te krappe broek, of maak een moodboard met plaatjes van kleren die je aan zou willen, motiverende teksten en oude foto?s en hang deze op een plek die je elke dag ziet. Dit helpt je herinneren waarvoor je dit allemaal doet!

Vergeet niet dat afvallen een van de lastigste dingen is om te doen en complimenteer jezelf dan ook met al het goede wat je op een dag bereikt heb. Sta vaker stil bij de dingen die je goed doet, dan wat allemaal mis is gegaan, dan moet het zeker lukken. Het motto: ?een dag is pas verpest als je het niet geprobeerd hebt te herstellen? is er een die zeker de moeite waard is om na te leven!

Heb jij moeite met het volhouden van een dieet?
________________________________________________________________________________________

Miranda is studente Voeding & Diëtiek aan de Haagse Hogeschool en voorziet ons van de laatste tips en trucs op het gebied van diëten en afvallen. Voordat Miranda aan haar opleiding begon geloofde ze alles wat op voedingsmiddelen gezet werd.
Producten met light, gezond en zoveel procent minder vet waren in haar kast te vinden. Inmiddels weet ze wel beter en wil ze dit met jullie delen.

Naast haar opleiding voorziet zij gasten op verschillende feesten van drankjes en hapjes om wat extra bij te verdienen en is zij gek op shoppen, lekker (en gezond) eten en haar vriendinnen!

 
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er is 1 reactie

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • meonly

    Je start met gezond eten vanwege een flinke dosis motivatie, je houdt het vol door er een gewoonte van te maken.
    Babysteps! Verander 1 gewoonte per keer. Je hebt ongeveer 27 dagen nodig voordat een gewoonte blijft hangen, dus niet te snel opgeven.

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen