Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

3x kant en klare healthy voornemens

Misschien heb je een hele lijst met goede voornemens liggen, misschien geloof je er niet in. Wat het ook is; dit zijn de healthy voornemens die je toch écht nodig hebt voor 2014!


Fuck it
Gezond zijn begint met rust in je hoofd. Ik geloof daar heilig in. Voor je jezelf een gezond eetpatroon aanmeet en met regelmaat naar de sportschool sleept, zul je rust moeten creëren in je hoofd. Een gezonde lifestyle helpt daarbij, maar vergt tegelijk veel discipline. Hoe creëer je die rust? Door los te laten. Tijdens oudejaarsavond deed ik dat door mijn hart even te luchten bij een vriendin en zij liet mij bovenstaand filmpje zien: Fuck it. Ik moest er direct door lachen en dacht, inderdaad wat maak ik me druk: fuck it! Nog een fijne manier om die rust te vinden is door even te mediteren. Ik ben nogal een stuiterbal dus dat kan ik niet zo makkelijk. In mijn hoofd staan de hele dag vijftig tabbladen open en ik krijg ze soms gesloten door vijf of tien minuten alleen even te zitten. Ik gebruik daarvoor de app Mindfulness.


Geen dieet
Een gezonde koelkast. Vul dat apparaat in je keuken met gezond voedsel. Verwijder al het ongezonde eten uit je keuken en haal het niet meer in huis. Tijdens een snackaanval kun je zo nooit naar iets verkeerds grijpen en je wordt er enorm creatief van! Maak 'toastjes' met geitenkaas of hüttenkäse en plakjes komkommer, vul je paprika's en tomaten met magere rundergehakt en andere groenten en neem voor het 16u-moment een handje ongezouten, ongebrande noten. Vanaf dit jaar doe je dit gewoon. Niks geen tijdelijk dieet, geen excuus. Spreek met jezelf af dat je één dag in de week jezelf beloont. Dit kan zijn met een ongezondere maaltijd, met een Mars of juist met een leuk kledingstuk.


Twee dagen is de max
Twee dagen zonder sporten is het maximale. Meer dan twee dagen rust is not allowed in 2014! Doe je mee? Het werkt echt. Een weekendje stappen en vervolgens lusteloos op de bank hangen? Prima! Maar maandag ga je weer aan de slag. Of je nu buiten gaat rennen, een rondje sportschool of thuis aan de slag gaat; als je maar minimaal 30 tot 45 minuten beweegt. De Nike NTC app is net vernieuwd, dit is een heel fijne app waarmee je snel thuis traint. Met de app kun je nu niet alleen daadwerkelijk sporten, je kunt er ook een trainingsprogramma mee maken van vier weken (inclusief je work-outs buiten de app om) en de app heeft 100 nieuwe work-outs. Wanneer je met de Nike Running app rent (zoals ik), kun je die activiteit nu ook direct koppelen aan je NTC app. Superhandig! De app is vanaf vandaag verkrijgbaar, dus je valt met je neus in de boter; aan de gang!

Lees ook de vorige fitspiration artikelen van Esmée!

Dit artikel verschijnt ook op WorkThatEs.nl.
 

 
Esmée (24) is freelance journalist en eigenaresse van de fitspiration website WorkThatEs.nl. Haar passie? Sporten en zo gezond mogelijk eten. Ondanks dat Esmée geen personal trainer of geschoolde voedingsdeskundige is, weet ze inmiddels heel veel over deze onderwerpen doordat ze alles leest wat los en vast zit (je bent journalist of je bent het niet) en door veel te praten met deskundigen. Zo moeilijk is dat sporten en gezond eten helemaal niet namelijk!
 
Wil je meer lezen? Kijk dan op WorkThatEs.nl