Lifestyle / De maatschappij
De maatschappij

Karretje als nieuw, nageltjes als nieuw: de Girls Only-garage


Je kent het wel: rij je met je limo naar de garage, beginnen die monteurs al te lachen als ze je zien. Zo’n vrouwtje dat niet weet waarom dat ene lampje knippert, haha! Dit soort taferelen voorkomen? Ga naar de Girls Only-garage!
 
Je moet er even een kilometertje of 500 voor rijden, maar dan heb je ook wat. Tjonge. In Parijs vind je sinds een maand een autogarage speciaal voor vrouwen, weet The Local ons te vertellen. Wie daar in vredesnaam heengaat? Half vrouwelijk Eiffelstad. En dat is niet zonder reden.
 
 
Girls Only
“Als je als vrouw een garage instapt, is het net of je loser op je voorhoofd hebt staan”, vertelt de 42-jarige Sandrine Hautenne, zeer tevreden klant van de Girls Only-garage. Ze is een keer met haar auto naar drie verschillende garages gegaan, maar daar kreeg ze ook drie verschillende prijsopgaven. Toen ze haar oom erop afstuurde, waren de prijzen veel lager. Gelukkig is dit met de vrouwengarage verleden tijd. Daar vertellen vrouwelijke monteurs uitgebreid wat er aan je sleetje scheelt, zodat je weet waarvoor je betaalt. Ook repareren ze niets meer dan nodig. Kijk. Dat moeten we hebben.
 
Een goede klantenservice is niet het enige waarom de vrouwengarage de Parisiennes op hol laat slaan. Vanaf je autostoel rol je zo de beautysalon in die ze in een hoek van de garage hebben gemaakt. Daar ga je lekker op een van de sofa’s zitten om een massage te ontvangen of je nagels te laten doen, terwijl de kaarsen in de ruimte rustiek om je heen flikkeren. Wat je met eventuele jengelkinderen doet? Die drop je in de speelruimte, want ja, die is er óók.
 
 
Gendermarketing
Producten ontwikkelen op basis van sekse wordt ook wel gendermarketing genoemd. Het is al een ware trend in Japan en Engeland en dringt erg door in sportclubs, het verzekeringswezen en de creditcardbusiness. Maareh, is het aanbieden van diensten als een vrouwenautogarage niet een tikkie stereotype-bevestigend? Dat zou je misschien zeggen, maar vooralsnog halen bedrijven er veel uit, en zij niet alleen. Voor vrouwen met een technische opleiding is de Girls Only-garage bijvoorbeeld een verademing. Zo studeerde de Franse Aurore Dabireau drie jaar mechanica, maar kon nergens aan de bak: “In garages werd me verteld dat ik daar niet hoorde.” In de vrouwengarage heeft ze van dat soort uitingen geen last en legt ze met plezier uit hoe een bolide in elkaar steekt. Zij blij, de veertig klanten die de garage tot nu toe heeft gehad blij. 
 
De vrouwengarage: mooi initiatief of zwaar onnodig?