Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Goede voornemens waar we ons écht aan houden


Het is weer de tijd van het jaar dat we duizend goede voornemens bedenken en ons er aan exact nul houden. Maar nu is het klaar met dat gesjoemel en die smoesjes: aan deze goede voornemens gaan we ons in 2016 sowieso houden!
 
We gaan minder roken, drinken, vloeken en eten en meer sporten, lachen en liefhebben. Dat zijn de voornemens die we elk jaar maken en waar we ons nooit aan houden. Oké, sommige mensen misschien wel, maar de meesten van ons absoluut niet. Of misschien alleen de eerste week van het nieuwe jaar, daarna vallen we weer terug in ons oude patroon. Maar dit jaar is het anders. Dit jaar gaan we ons houden aan onze goede voornemens. Goede voornemens zoals:
 
Bron
 
1. Meer bewegen
Ja, een heel saai, standaard voornemen, maar wel heel belangrijk. Want je geeft toch wel om je gezondheid? We weten dat je dit voornemen al vijf jaar op een rij hebt gehad (en steeds niet hebt uitgevoerd), maar dit jaar is het anders. En weet je, je hoeft niet eens naar de sportschool te gaan om meer te bewegen. Als je de lift inruilt voor de trap en de auto voor de fiets ben je ook al een stuk gezonder bezig. En wil je wel echt gaan sporten, regel dan een buddy. Want samen is alles veel leuker!
 
2. Minder roddelen
Bij de waterkoeler roddel jij er lustig op los met je collega's. Met collega X bespreek je de rare schoenen van collega Y en met collega Y gaat het over de mislukte knipbeurt van collega X. Hé, misschien is het een idee om iets minder te roddelen over anderen? Het is namelijk niet zo aardig, maar kan je ook behoorlijk onderuithalen als iemand erachter komt. Dit voornemen is er eentje waar je je makkelijk aan kunt houden, want het enige dat je hoeft te doen is je lippen op elkaar houden. Of probeer een compliment te geven elke keer als je iets lelijks wilt zeggen. Works like a charm!
 
3. Minder tijd op je telefoon doorbrengen
Heel handig en fijn dat je via Facebook je contacten kunt bijhouden, maar het is op zich ook wel leuk om echt met je vrienden af te spreken. En om dan niet de hele tijd je snufferd in die telefoon te begraven. Wie weet, misschien leer je nog iets over elkaar dat je nog niet wist.
 
4. Minder geld uitgeven aan nutteloze dingen
Kleding kopen terwijl je twee kasten vol hebt, is niet nodig. Je overleeft het echt wel als je komend jaar iets minder koopt. Probeer bij te houden wat je allemaal uitgeeft, op die manier ga je bewuster om met je geld.
 
Bron
 
5. Vrijwilligerswerk doen
Ga spelletjes spelen met de oudjes in het lokale bejaardentehuis of deel voedsel uit bij de soepkeuken. Het zijn kleine dingen die je kunt doen om andere mensen een fijn gevoel te bezorgen. En je hebt er altijd wel tijd voor, al is het maar één ochtend in de week. Dus geen smoesjes verzinnen, maar gewoon doen!
 
6. Tevreden zijn met jezelf
Dit is een lastige, want blij zijn met hoe je eruit ziet of bent, is voor veel mensen moeilijk. Kijk jezelf elke dag lachend aan in de spiegel en vertel jezelf hoe tof je wel niet bent. Als je dit elke dag doet, zul je je beter voelen over jezelf. And remember: haters are your motivators.
 
7. Meer tijd doorbrengen met je familie
Misschien vroeg je familie afgelopen kerst wie jij ook alweer was, omdat ze je zo weinig hadden gezien. Probeer daar dit jaar verandering in te brengen door jezelf voor te houden ze elke maand minstens één keer te zien. Zo weten ze volgend jaar kerst wie er aan tafel schuift en kunnen ze je niets verwijten. En het is ook gewoon heel gezellig.
 
8. Iets doen dat je al heel lang wilt doen 
Wil je een bedrijfje starten, een nieuwe studie volgen of de eerste move maken? Ga ervoor! Vooral dingen die buiten je comfortzone liggen, zijn uitstekend om dit nieuwe jaar te doen. The sky is the limit!
 
Bron
 
9. Minder dingen uitstellen 
Ook een moeilijke, want we schuiven dingen met liefde voor ons uit. Toch zul je merken dat je relaxter leeft als je je niet constant zorgen hoeft te maken over alles dat je nog moet doen, maar niet doet. Om je op weg te helpen hebben we hier in ieder geval tips om uitstelgedrag tegen te gaan.
 
10. Stoppen met roken
Oké, deze klassieker moet er gewoon bij. Want dit is het jaar dat het je lukt om te stoppen met roken. Wij hebben vertrouwen in je, you can do it!
 
Wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar?