6 gouden tips hoe jij uit je sombere dip komt

Sport & gezondheid door Jennifer

Werd jij vanochtend ook wakker met zo’n ‘meh’-gevoel, dat je dacht: waarom ging die wekker nou? No worries, waarschijnlijk herkennen velen vandaag dit gevoel. Het is namelijk Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar. Wil je direct de strijd aan tegen je sombere gedachten? Met deze tips ben je je negatieve gedachtes de baas.

Lees ook: 6 Instagram-accounts om te volgen voor een betere mental health

Pauzes nemen

Een heel simpele, maar ook goede tip tegen een sombere dip is: pauzes nemen. Vooral als je bezig bent met werktaken of studieopdrachten zijn pauzes heel belangrijk. Het is slim om af en toe even afstand te nemen van je werk.  Als je jezef dwingt om even rust te nemen, verminder je stress. Dit helpt om vervolgens met meer focus verder te werken. Zo vink je in no time je to do-lijstje af.

Wandeling maken

Als je dan toch een pauze neemt, kun je het beste even lekker wandelen. Een wandeling van zo’n twintig minuten geeft niet alleen je fysieke gezondheid een boost, maar helpt je ook om weer even in het ‘nu’ te komen. Als je dan ook nog in de natuur wandelt, ben je al helemaal goed bezig. Natuur is namelijk heel goed voor je mentale gezondheid. Weg met die stress!

Muziek op full volume

Kak je tijdens het werken weer even in? Zet dan je muziek aan op full volume! Wel slim om dan niet voor meezingers als It's All Coming Back to Me Now te gaan. Grote kans dat je anders per ongeluk there were nights of endless pleasure schrijft in het jaarverslag. Toch blijft muziek een goed idee om je humeur een oppepper te geven. Tip: zorg wel dat je al een leuke playlist klaar hebt staan. Anders ben je straks uren bezig met het zoeken naar liedjes in plaats van werken.

Help eens een ander

Voel je je echt even helemaal down, waardoor je überhaupt niet aan werken toekomt? Het kan goed zijn om eens anderen te helpen. Het maakt niet uit of het nou een vriend is, je buurman/vrouw of een vrijwilligersorganisatie. Iets goeds doen voor een ander geeft je vaak een positief gevoel. Haal bijvoorbeeld eens het onkruid weg voor een oudere buur of trakteer een vriend(in) op een hapje eten, wanneer die eens krap bij kas zit.

Even kletsen

Wanneer je tijdens je studie- of werkdag even in een dip zit, kun je ook zélf hulp zoeken bij een ander. Ga even lekker in gesprek met een goede vriend of familielid. Gewoon via WhatsApp of iets persoonlijker via een telefoongesprek. Of even Zoomen met je bestie in plaats van met je collega’s! Je bent niet alleen, hè? Wie weet heeft je vriend of vriendin ook wel behoefte aan dat ene gesprek. Dan helpen jullie elkaar!

Nadenken over je toekomst

Wat je ook helpt om uit je sombere dip te komen, is het maken van toekomstplannen. Huh? Het klinkt misschien vaag, maar eigenlijk heeft het een logische verklaring. Als je nu al denkt aan de toekomst, kun je eventuele kans op stress in de toekomst verminderen. Het kan helpen om lastige gevoelens en stressmomenten onder controle te houden.

Lees ook: 6 dingen die je niet moet zeggen tegen iemand met mentale problemen

Bron: Verywellmind