Beauty / Ontspanning
Ontspanning

Wat is moon breathing en waarom kan dit helpen voor je nachtrust?

Urenlang wakker liggen, eindeloos woelen of vaak wakker worden tussendoor. Dit kan enorm irritant en vermoeiend zijn. Mensen met een slaapprobleem herkennen dit waarschijnlijk heel goed. Ben je ook (nog steeds) op zoek naar een manier waardoor je lekkerder in slaap valt? Dan zit je bij deze techniek goed. Door de Japanse moon breathing vaak te beoefenen zul je merken dat er verandering in komt.

moon breathing ademhaling techniek

Lees ook: Zware nacht gehad? Met deze truc verdwijnen wallen binnen 1 minuut

Wonder techniek

Moon breathing is een Japanse techniek die van yoga afkomt. ‘Change for the better’ is de boodschapHet helpt je te kalmeren, te focussen, je voelt je relaxt én je kunt beter slapen. Voor de slechte slapers onder ons is moon breathing ideaal. En het is ook makkelijker dan je denkt.

Hoe werkt het?

Moon breathing is een aparte techniek dat aan het begin heel vreemd aanvoelt. Maar dat verandert al snel als je het een paar keer hebt geprobeerd. Grote kans dat je het zelfs ontspannend vindt! Er is nog een pluspuntje: je kunt het overal doen wanneer je maar wilt. Achter je bureau, in de trein of gewoon op de bank. Het is mogelijk om het liggend of zittend uit te voeren.

Gek weetje vooraf: tijdens de oefening adem je alleen door je linkerneusgat tijdens de oefening. Waarom moet dat? Als je ademt door je linkerneusgat dan brengt dit de hartslag en bloeddruk naar beneden terwijl je je tegelijk focust en ontspant. Hoe langzamer je hartslag, hoe beter. Zo ben je namelijk ontspannen, dit helpt weer om in slaap te komen. Wie weet is dit het antwoord voor eindelijk een goede nachtrust én om jezelf even een moment ontspanning te gunnen.

  1. Neem een comfortabele positie aan.
  2. Sluit je ogen en probeer je hele lichaam te ontspannen.
  3. Druk met je rechterduim je rechterneusgat dicht. Ondertussen laat je je wijs- en middelvinger van dezelfde hand rusten op je handpalm. Je pink- en ringvinger strek je uit.
  4. Adem rustig door je linker neusgat. Dit helpt het zenuwstelsel om te kalmeren.
  5. Herhaal dit een paar keer voor een optimaal resultaat.

via GIPHY

Lees ook: Op je buik slapen: kan het kwaad of niet?