Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Nies voorkomen: zo doe je dat op een veilige manier

Ha, ha, HATSJOE! We hebben er allemaal wel eens last van: net wanneer je in een overvolle trein stapt voel je een kriebel in je neus. Hoewel we thuis alleen op de bank ongegeneerd hardop kunnen niezen, kan het vooral in tijden van corona ongemakkelijke situaties opleveren. We houden ons vaak in, maar dat is niet bepaald veilig. Daarom leren wij je hoe je safe een nies voorkomt.

nies voorkomen

Lees ook: Met deze verrassende voornemens start jij het jaar goed

Waarom niezen we?

Niezen kan verschillende oorzaken hebben. Het is een reflex wat bijvoorbeeld optreedt wanneer het slijmvlies van onze neus of longen iets voelt wat er niet thuishoort. Wat er dan gebeurt is dat je veel lucht inademt wat er vervolgens met een hoge snelheid weer uitkomt. Op deze manier wordt het slijmvlies van je neus en longen gereinigd. Hoewel niezen vaak wordt gelinkt aan verkoudheid kan het ook bij veel andere situaties optreden. Zo kan natuurlijk een allergie een nies triggeren, maar ook bepaalde geuren of bepaalde medicijnen. Zelfs het epileren van je wenkbrauwen kan voor een niesbui zorgen. Herkenbaar?

Nies inhouden gevaarlijk

We weten allemaal wel dat het niet goed is om je niet in te houden. Toch doen we dit vaak in openbare ruimtes. Wanneer je je nies inhoudt door je neus en mond dicht te knijpen kan de luchtdruk nergens heen. Hierdoor kunnen zwakkere plekken in je schedel zoals je oogkas beschadigt raken. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij mensen na het inhouden van hun nies blind raakten of een hersenbloeding kregen. Beter voorkomen dan genezen dus.

Nies voorkomen

Wanneer je op tijd bent, kan je wel de nies voorkomen. Dit kan je doen door je lippen stijf op elkaar te drukken of door in je neus te knijpen. Hierbij is het wel van belang dat je dit doet vóór je door je aankomende nies lucht inademt. Anders is het dus gevaarlijk en kan je het maar beter laten gebeuren. En zeg nou zelf: de opluchting wanneer je het gewoon laat gaan is toch ook veel fijner dan het nare gevoel als je het inhoudt? 

Beeld: iStock

Lees ook: Tandenknars jij veel? Zo slecht is het echt voor je gebit