Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Altijd koude voeten? Zo krijg je ze weer warm

Net wanneer je denkt lekker onder de dekens te kruipen, blijven je voeten zo koud als de temperaturen van je vriezer. Brrr… Met bevroren tenen in slaap vallen, blijkt dan nog een hele kunst. We geven je alle tips om die voeten weer te ontdooien. Van een stukje zalm tot een Zumba les.

Lees ook: Deze verwarmbare sloffen zijn echt perfect voor koukleumen

Sporten

We gooien er meteen een feitje tegenaan: beweging zorgt voor stimulatie in de doorbloeding. Hierdoor blijft je lichaam op temperatuur en worden je voeten weer heerlijk warm. Een oefening die je kan doen: ga op je tenen staan en kom langzaam met je hele voet terug op de grond. Vervolgens leun je op je hiel. Herhaal dit een paar keer. Easy peasy! Wil je de doorbloeding helemaal een oppepper geven, waag je dan aan cardio-activiteiten, zoals een lesje Zumba. Nog goed voor de voornemens ook!

Zalm

Je voeding speelt ook een rol bij het verwarmen van die voetjes. Het eten van omega-3 voedsel kan de bloedcirculatie doen oplaaien. Vanavond staat er zalm op het menu!

Geen koffie

Oh no… De dag waarop je wist dat deze ooit zou komen. Cafeïnevrije koffiedrinken is het nieuwe normaal. Het stofje cafeïne vernauwt de bloedvaten, wat tot gevolg heeft dat je voeten sneller koud worden. Not so great after all.

via GIPHY

Laagjes

Hoe warmer je lichaam het heeft, hoe minder snel je koude voeten krijgt. Trek dus vooral laagjes aan. Drie paar sokken en twee truien is dus helemaal niet gek. 

Pepertje

Hotter than hell… Door wat hete peper in je eten te stoppen, maakt je lichaam endorfines aan. Nu staat dit vaak bekend om een soort gelukshormoon, maar je wordt er ook nog eens warm van. Win-win! 

via GIPHY

Kruik

Deze tip deed je (hopelijk) vast allang. Leg een warme kruik bij je voeten, wanneer je op het vriespunt staan.

Voetbad

Ja, verwen die koude voeten maar eens met een voetbadje. Alhoewel deze anders is dan je misschien gewend bent. Het heet namelijk een: wissel voetenbad. Dit houdt in dat je twee emmertjes maakt. Eén met koud en één met warm water. De bedoeling is dat je je voeten van bad afwisselt. Je begint met drie minuten in een warm bad, vervolgens en halve minuut in koud. Dit herhaal je nog een aantal keer. Je eindigt met het koude water. Dit verbetert de bloedsomloop.

via GIPHY

Vasaline

Masseer je voeten in met vaseline of olie. Trek vervolgens je sokken aan. Dit zou moeten helpen om de bloedcirculatie op gang te laten komen.

Houding

De houding heeft grote invloed op de temperatuur van je voetjes. Probeer tijdens het zitten geen benen over elkaar te leggen. Je bloedvaten worden op deze manier afgekneld en het gevolg hiervan is dat je spataderen krijgt. Euh… no thanks. Deze aderen helpen niet bij het verwarmen van je voeten. Voorkomen dus!

Sokken

No shit, Sherlock… Deze tip had jij zelf natuurlijk allang bedacht… Maar wanneer je toch sokken aantrekt, kies dan voor wol. Dat is namelijk een stof die isoleert, waardoor je voeten warm blijven. Moet je dus wel eerst even een lesje Zumba doen of een hete peper naar binnen werken! Ben je toch meer van de sloffen? Deze verwarmde sloffen moet je echt hebben. You can thank us later!

Lees ook: Brrr: Deze invloed heeft het koude weer op je slaap