Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

3 technieken om je dromen onder controle te houden

Het is een feit dat iedereen droomt. De ene droom onthoud je beter dan de ander, en heel zelden komt het voor dat je daadwerkelijk door hebt dat je in een droom zit. Hoe leuk zou het zijn als je jezelf kunt trainen om controle te krijgen over de inhoud van je droom? Goed nieuws, want dat kan! Namelijk met deze drie technieken. En naast dat het leuk is, heeft het ook andere voordelen. 

Lees ook: Slaapproblemen? Met dit simpele ochtendritueel slaap je voortaan als een roosje

Lucide droom

Een droom waarin je door hebt dat je droomt wordt ook wel een lucide droom genoemd. Dit wordt ook wel ‘bewust’ of ‘helder’ dromen genoemd, omdat je de richting van de droom kunt beïnvloeden. Het is als een soort eigen virtual reality wereld, waarin je de koers van je gebeurtenissen zelf kunt bepalen. 

Voordelen

Waarom zou je een lucide droom willen hebben? Naast het feit dat het natuurlijk super tof is om je eigen droom te sturen, zijn er ook andere voordelen aan verbonden. Allereerst geeft het sturen van je dromen een gevoel van kracht, waar je overdag weer profijt van hebt.

Dr. Denholm Aspy, een psycholoog van de Universiteit van Adelaide in Australië, doet onderzoek naar lucide dromen. Volgens hem is het voordeel dat je tijdens je droom dingen kunt oefenen. Atleten kunnen trainen in hun dromen en kunstenaars kunnen bijvoorbeeld oefenen met schilderen in hun dromen. Aangezien je gemiddeld vijf jaar van je leven dromend doorbrengt, is het helemaal niet zo'n slecht idee deze tijd nuttig te gebruiken. 

Tot slot kan het een oplossing bieden voor mensen die last hebben van nachtmerries of terugkerende dromen. 

3 technieken

Ongeveer 51% van de mensen heeft wel eens een lucide droom gehad. Volgens Dr. Aspy zijn er drie technieken waarmee je dit kunt trainen.

1. Reality check:

Hierbij controleer je je omgeving terwijl je droomt, om te zien of je in een droom zit. Vaak herken je eigenaardigheden, waardoor je weet dat het een droom is. Een beetje zoals Inception.

2. Tussendoor wakker worden:

Bij deze techniek zet je je wekker na vijf uur slaap, waarna je jezelf dwingt om eventjes wakker te blijven. Wanneer je weer in slaap valt, ga je in je REM slaap. Dit is het eerste gedeelte van je slaap, waarin je meer droomt dan in latere stadia. Dit is het moment dat je meer kans hebt dat je controle over je droom kunt krijgen.

3. MILD techniek (Mnemonisch geïnduceerde Lucide Droom):

Bij deze techniek zet je ook na vijf uur een wekker. Zodra je wakker bent zeg je een paar keer tegen jezelf: ‘de volgende keer dat ik droom, onthoud ik dat ik droom’. Wanneer je weer in slaap valt, heb je een grotere kans dat dit ook echt gebeurt.

Wist je trouwens dat mensen die kaas eten beter slapen?