GSM-etiquette

De maatschappij door Eline_B

Er bestaan dus etiquetten voor het gebruik van je telefoon. Er zijn regels voor je voicemail, je smsjes, je gemiste oproepen en elke situatie vraagt om een andere aanpak. En omdat we 'onbewust' asocialer worden, even een opfrisser.

De GSM-Etiguette

  • een gemiste oproep: binnen 24-uur terugbellen;
  • telefoons moeten op trilfunctie: restaurant, vergadering, theater, bioscoop;
  • telefoon moeten uit in ziekenhuizen, bibliotheken en kerken;
  • je mag niet bellen tijdens het winkelen of bankieren;
  • houd je voicemail altijd kort: originele berichten zijn leuk, maar totaal overbodig;
  • smsjes het liefst kort en bondig, wordt het langer dan 120 tekens dan kun je beter even bellen;
  • reageer altijd op een sms. De zender wacht namelijk met smart op je antwoord, wel binnen aanzienbare tijd svp.


Deze regels gelden enkel nog voor het niet-bel-gedeelte. Voor het bellen met de mobiele telefoon bestaan ook weer regels. Zo mogen we geen discussie voeren met onze belgenoot, geen ruzie maken en al helemaal niemand ontslaan of je relatie beëindigen in bijzijn van anderen. Gaat je telefoon per ongeluk af in een restaurant, vraag dan aan je gezelschap of je mag opnemen en sluit binnen een minuut het gesprek af. 

Dat is nog niet alles. We irriteren omstanders vooral door hard te praten aan de telefoon. Het lijkt erop dat sommige mensen denken dat je harder moet praten, omdat het mobieltje over het algemeen klein is. Dat is niet zo! Je kunt het volume rustig op standje relaxed zetten. Aan alle omstanders: Geen dank.

Wat vind je de meest irritante belgewoonte?