Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Gezond bezig met smoothies!

Als een smoothie vers geperst wordt, is dit natuurlijk erg gezond: je krijgt vitaminen en mineralen binnen die het lichaam nodig heeft. Als je niet echt een fruiteter bent is dit een prima aanvulling!

Supermarkt-smoothie
Koop je smoothies in de supermarkt, let er dan op dat ze alleen vers fruit bevatten. Sommige supermarktsmoothies kunnen namelijk veel toegevoegd suiker of andere ongewenste ingrediënten bevatten. Kijk altijd even op de verpakking of er nog andere ingrediënten toegevoegd zijn dan vers fruit en eventueel yoghurt. Verse smoothies kun je herkennen aan een korte houdbaarheidsdatum en hun plek in het versvak in de koeling.

Smoothie-momentjes
Smoothies leveren naast vitaminen en mineralen ook anti-oxidanten en natuurlijke vezels die aanwezig zijn in het fruit. Vruchten bevatten veel natuurlijke suikers die het lichaam als brandstof gebruikt, waardoor ze ook goed geschikt zijn als ontbijt. Daarnaast kunnen smoothies ook makkelijk gebruikt worden als tussendoortje, als je even energie nodig hebt na het werk, tijdens college of voordat je gaat sporten. En het is natuurlijk ook altijd lekker als toetje na de avondmaaltijd.

Lekker vers
Je kunt smoothies makkelijk zelf maken, gebruik hiervoor allerlei soorten fruit. Als ingrediënten voor een smoothie kun je het beste rijp fruit gebruiken. Onrijp fruit is nog niet sappig genoeg en kan soms een bittere smaak geven. Het is ook lekker om bevroren fruit te gebruiken voor het maken van een smoothie. Ingevroren fruit bevat dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen als vers fruit, dit is dus een prima alternatief. Bevroren fruit maakt de smoothie lekker koud en dikker. Je kunt hiervoor zelf fruit invriezen of ingevroren fruit kopen. Fruit kan ongeveer zes maanden bewaard worden in de vriezer.

Aanvulling, geen vervanging
Het is een lekker en gezond tussendoortje, maar smoothies alleen kunnen niet voorzien in onze dagelijkse behoeften. Ze zijn namelijk minder rijk aan vezels en vitaminen dan echte groenten en fruit. De meeste smoothies bevatten wel kilocalorieën, afkomstig van de suikers die van nature in vruchten aanwezig zijn. Ze bevatten geen vetten en eiwitten en normaal gesproken geen toegevoegde suikers. Jammer genoeg gaat tijdens het maken van smoothies een gedeelte van de voedingsstoffen verloren. De hoeveelheid foliumzuur of vitamine B11, bijvoorbeeld, kan tot tien keer lager zijn dan in vers fruit. Sommige bevatten dan wel weer veel vitamine C. Smoothies bevatten ook minder vezels dan verse vruchten: ongeveer 1,2 tot 2,5 gram. Ook is het verzadigingsgevoel minder bij een smoothie dan bij vers fruit.

Gebruik smoothies dus lekker als gezond tussendoortje, maar zie het niet als vervanging voor vers fruit of verse groente. Zeker in de zomer kunnen smoothies heerlijk voor verkoeling zorgen, maak daar ook lekker gebruik van! Kies bijvoorbeeld een heerlijke smoothie van verschillende soorten zomerfruit.

Dit artikel is geschreven door Sabine van Kan, voedingsdeskundige bij de website www.valtaf.nl.

Zelf aan de slag? Ga voor een smoothie van rood fruit, papaya en meloen of blueberry!