Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

10 tips om je goede voornemens door te zetten

Het nieuwe jaar is alweer een maand geleden begonnen en je goede voornemens worden steeds lastiger om vol te houden. 'Geen tijd', 'lukt toch niet' en ga zo maar door. Met deze tips zet jij je goede voornemens door!
 
Nieuw jaar, nieuwe kansen dacht je. Misschien wilde je er net een paar kilo?s af, gezonder leven, stoppen met roken, je tijd beter indelen, minder kleding kopen, je afgebladderde nagellak er op tijd afhalen, beter je best doen voor je studie of een liefje vinden. Het ene goede voornemen is het andere niet en zal dan ook  meer of minder moeite kosten dan de ander. Toch kun je alle goede voornemens volhouden. Hoe? Deze tien tips helpen je op het juiste pad! 
 
Tip 1: Stel doelen op 
Heb je een stappenplan gemaakt met wanneer je wat bereikt wil hebben? Hang dit dan op een zichtbare plaats of ergens waar je vaak inkijkt, bijvoorbeeld je agenda of je telefoon. Hierdoor is het niet alleen overzichtelijk voor jezelf, maar houd je ook je doel makkelijk voor ogen, zodat er minder kans op verslapping is. Bovendien kun je natuurlijk bijhouden of je op het goede pad bent. Wees wel realistisch met het opstellen van doelen! Wil je bijvoorbeeld tien kilo afvallen, probeer dat dan niet in twee maanden te doen. 
 
 
Tip 2: Beloon jezelf 
Geen enkel goed voornemen werkt zonder jezelf te belonen. Met wat je jezelf wilt belonen hangt natuurlijk af van je persoonlijke interesses en je goede voornemen zelf. Naarmate je verder bent bij het bereiken van je doel, hoe groter de beloning kan zijn die je jezelf geeft. Een lekkere massage, een weekendje weg of iets anders wat je niet vaak doet is de ultieme kers op de taart en iets om naar uit te kijken. Dus houd tijdens moeilijke momenten je beloning in gedachten!
 
Tip 3: Weg met de smoesjes
Stel voor jezelf op wat je tot nu toe in de weg heeft gestaan om je doel te bereiken. Schrijf dit op papier en scheur het in stukken, gooi het in de openhaard of laat de stofzuiger zijn werk doen. Weg ermee! Alle smoesjes zijn vanaf nu verleden tijd, dit keer zet jij door! 
 
Tip 4: Hang briefjes op
Wil je bijvoorbeeld zekerder worden van jezelf, hang dan een briefje op de spiegel of zeg iedere morgen tegen jezelf dat je er verpletterend uitziet. Hang de briefjes met motiverende boodschappen dus op plekken die met je goede voornemen te maken hebben, zodat je deze ook ziet. Anders heeft het natuurlijk niet zoveel nut? 
 
 
Tip 5: Verander je gewoonte niet radicaal
Iets te hard van stapel gelopen? Slow down en bouw je nieuw gewenst gedrag langzaam op tot een gewoonte. Hierdoor gaat het vanzelf en hoef je er niet meer over na te denken. En nog belangrijker: dit maakt ook dat je niet alleen je doel hebt bereikt, maar ook dat je na het bereiken van je doel op het goede pad blijft. Als je geen echt feestbeest bent, zul je dat waarschijnlijk ook nooit worden. Ook al heb je het goede voornemen om vaker de deur uit te gaan. Doe je het regelmatig, zal dat ook meer een gewoonte worden en minder een drempel om overheen te stappen. 
 
Tip 6: Vergeef jezelf tegenslag
Waarschijnlijk ben je afgelopen weken al genoeg tegenslagen tegengekomen. Dit hoort erbij. Spoor op waardoor het komt, doe er iets aan en vergeef het jezelf. Iedereen gaat weleens de fout in. Noteer het in je stappenplan en kijk of er een patroon in zit. Misschien heb je altijd wel van die vreetbuien wanneer je de maandelijkse periode hebt. Speel hier dan op in en wees dit ongewenste gedrag voor.  
 
Tip 7: Concentreer je op één voornemen tegelijk 
Teveel hooi op je vork nemen, is nooit goed en werkt alleen maar averechts. Je gaat je er zeker niet beter door voelen wanneer je met tienduizend goede voornemens tegelijk bezig bent! Hierdoor zie je door de bomen het bos niet meer en ga je veel makkelijker de fout in. Aan één voornemen heb je meestal al je handen vol. Dus schrap die andere voornemens en focus je vanaf nu op de belangrijkste.
 
 
Tip 8: Zoek lotgenoten
Deel je ervaringen met lotgenoten. Natuurlijk moet je wel eerst even op zoek gaan naar mensen met hetzelfde voornemen. Jullie kunnen elkaar motiveren en mogelijke obstakels samen aanpakken. Van elkaars ervaringen kunnen jullie leren. 
 
Tip 9: Breng je omgeving op de hoogte 
Handig is het als je je omgeving sinds 1 januari op de hoogte hebt gebracht. Heb je dit niet gedaan? Doe het alsnog. Zeker wanneer zij eraan bij kunnen dragen. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een potentiële man kunnen zij heus wel een handje helpen en vinden ze dat juist hartstikke leuk. Daarnaast kunnen ze je, net als lotgenoten, een duwtje in de rug geven en je steunen bij het behalen van je doel. 
 
Tip 10: Wees trots op jezelf! 
Het belangrijkste van alles is vooral dat je trots bent op jezelf. Want daar staat of valt je goede voornemen mee! Wees al trots op jezelf dat je werk maakt van je goede voornemens en je dit al een maand hebt volgehouden. Vergeet dus niet om jezelf schouderklopjes te geven. Je zult zien dat het werkt! 
 
Hoe houd jij je goede voornemen(s) vol?