Lifestyle / Eten
Eten

Koolhydraten: vriend of vijand?

Reageer 0
Koolhydraten worden vaak afgeschemerd als de boosdoeners van overgewicht, maar koolhydraatarme diëten komen niet zonder gezondheidsrisico?s. Koolhydraten horen in een gezond voedingspatroon, je moet alleen weten hoe het werkt!
 
De waarheid over koolhydraten
Koolhydraten zijn de perfecte brandstof voor veel functies van het lichaam. Het voorziet het lichaam van energie voor de spieren, hersenen en je zenuwstelsel. Sterker nog, koolhydraten zijn de enige brandstof die je hersenen kunnen gebruiken. Een lekkere bruine boterham met pindakaas en banaan is dan ook echt dé maaltijd voor tijdens het leren! Koolhydraten zitten in fruit, groenten, bonen, melkproducten, graanproducten en zoetmiddelen. Je lichaam breekt de koolhydraten af en vormt glucose, wat als brandstof dient voor je lichaam. De ene koolhydraat breekt sneller af dan het andere en wordt dan ook langzamer opgenomen in de bloedbaan. Je lichaam slaat glucose op in je lever en als er daar geen plek meer is wordt het opgeslagen als vet. Dit betekent dus dat niet alleen het eten van verzadigd vet je dik kan maken, maar ook het eten van suiker!
 
 
Soorten koolhydraten
Er zijn drie typen koolhydraten:
  1. Simpele koolhydraten: deze worden snel afgebroken en snel opgenomen in het bloed. Deze koolhydraten zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel wat er voor kan zorgen dat je meer vet opslaat en sneller trek hebt. Deze koolhydraten wil je dan ook niet te vaak op je bord hebben liggen! Je vindt deze koolhydraten bijvoorbeeld in producten als suiker en honing.  
  2. Complexe koolhydraten (zetmeel): deze soort wordt langzamer opgenomen in je bloedbaan. Deze koolhydraten vind je bijvoorbeeld in brood of rijst. Bij deze koolhydraten (vooral bij volkoren varianten) zal je bloedsuikerspiegel langzamer stijgen en heb je minder kans op enorme trek en vetopslag. 
  3. Onverteerbare koolhydraten (vezels): vezels kunnen niet worden afgebroken door het lichaam en dienen dus niet als energiebron. Vezels dienen als voeding voor je darmflora en zijn daarom vooral goed voor een goede stoelgang. 
Koolhydraatarme diëten
Zoals ik in mijn vorige artikelen wel eens verteld heb, is het niet goed voor je lichaam om koolhydraten helemaal uit te sluiten. Koolhydraatarme diëten zijn gevaarlijk voor je lichaam, maar vooral ook heel erg saai! Ik bedoel: stel je eens voor dat je helemaal geen brood, pasta, rijst of fruit meer zou eten? Niemand houdt dat lang vol! Maar, hoe moet je dan koolhydraten toevoegen in een gezond eetpatroon? Simpel! Met deze regels:
 
 
De regels voor succes
  1. Eet zo veel mogelijk koolhydraten in de vorm van fruit, groenten en volkoren graanproducten. 
  2. Combineer een koolhydraatrijk product altijd met een eiwitproduct. Zoals kip, vis, eieren of noten. Dit vertraagt het opnameproces zodat de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen. 
  3. Beperk het aantal ?witte? producten. Deze leveren weinig voedingsstoffen voor je lichaam en laten je vaak met een hongerig gevoel achter. 
  4. Beperk het eten van zoetigheid en snacks tot maximaal twee keer per week. Kies speciale momenten uit en geniet dan ook van het lekkers dat je hebt uitgekozen! Dan is het lang niet zo moeilijk om die cake en snoepjes de rest van de week te laten staan. 
  5. Varieer! Je hoeft niet elke dag 6 à 7 sneetjes brood te eten. Kies ook een keer voor een lekkere salade of een kop soep. Je lichaam heeft variatie nodig en zal je dan ook erg dankbaar zijn!
Geniet van hele en gezonde producten. Met deze tips in je achterhoofd zijn koolhydraten vooral je vriend in plaats van je vijand. 
 
Succes!

Lees ook de vorige artikelen van Miranda over gezond eten en afvallen!



Miranda (22) is studente Voeding & Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool en voorziet ons van de laatste tips en trucs op het gebied van diëten en afvallen. Voordat Miranda aan haar opleiding begon geloofde ze alles wat op voedingsmiddelen gezet werd. Producten met light, gezond en zoveel procent minder vet waren in haar kast te vinden. Inmiddels weet ze wel beter en wil ze dit met jullie delen.

Naast haar opleiding voorziet zij gasten op verschillende feesten van drankjes en hapjes om wat extra bij te verdienen en is zij gek op shoppen, lekker (en gezond) eten en haar vriendinnen!

Voor meer voedingsblogs van Miranda, kijk even op de website van GLOW Nederland
!
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er zijn 6 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • CurlyGirly

    Het was weer een leuk en interessant artikel :)
    Ik vind koolhydraat arme diëten maar onzin.
    Je lichaam heeft het nodig.
    Helemaal als je sport en aan (lichte) krachttraining doet.
    Ik zou echt niet zonder brood en pasta kunnen.
    Zo'n koolhydraat arm dieet zou dus niks voor mij zijn.

  • Maike Bos

    Ik ben tweede jaars voedingsstudente en wil hier graag nog even een aantal dingen aan toevoegen. Vezels bevatten wél calorieën dus geven ook energie. Daarbij geven vezels een verzadigde werking waardoor je minder snel honger krijgt als het ware. Vezels zitten in volkoren producten en in groenten en fruit. Vooral de vezels uit boterhammen (de niet-oplosbare vezels) hebben de juiste effecten voor een goede stoelgang. Daarbij ben ik wel benieuwd waarom eiwitten het proces vertragen van glucose opname en waarom dit goed is. Eiwitten geven trouwens net als vezels ook een verzadigde werking.

  • Anoniem

    Tsja, koolhydraten zijn technisch gezien alleen gehydrateerde koolstofatomen. Daar heb je inderdaad te veel varianten van om ze allemaal uit je voedsel te bannen. Ik houd voor mezelf de regel: door gezond te eten behoud je een gezond gewicht. Molecuultypen weren uit je voeding is dan nergens voor nodig.

  • fashionableeightees

    Dank je wel voor dit geweldige art.. Ik heb een vriend die een dieet volgt zonder koolhydraten! Ik wil nl. ook een dieet doen zoals hierboven omschreven! Ik ga er mee aan de slag.... zodra de voorjaarszon gaat schijnen zal ik de overtollige kilo's kwijt zijn! Niemand vindt me te dik.... ik wel. ;-)

  • Chantal

    Goed artikel! Ik heb ook een tijdje koolhydraten gemeden, maar ik werd er doodmoe van (niet gek dus, als ik dit zo lees) en zodra ik weer normaal ging eten kwam ik kilo's aan!

    Tegenwoordig eet ik juist enorm veel koolhydraten: 3 tot 4 stuks fruit, 300 tot 400 gram groente, 3 scheppen aardappelen en af en toe zilvervliesrijst en volkorenpasta. Simpele koolhydraten gebruik ik niet, ik leef vrijwel volledig suikervrij. Ik heb nog nooit zo lekker in mijn vel gezeten en ben nog nooit zo slank geweest. Leve de koolhyydraten, haha!

  • Ellen

    Duidelijk artikel!
    Ik ben nou bezig met het 'weet hoe je eet' dieet. Gebaseerd op minimaal 6 tot 12 eiwitporties per dag om je verbranding bezig te houden en daarbij 1 volkoren boterham, 1 stuk fruit, groente en rauwkost. Erg goed vol te houden en in het weekend trakteer ik me op iets lekkers, want anders weet ik dat ik het niet erg lang vol zal houden!

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen