Lifestyle / Eten
Eten

Koolhydraten: vriend of vijand?

Koolhydraten worden vaak afgeschemerd als de boosdoeners van overgewicht, maar koolhydraatarme diëten komen niet zonder gezondheidsrisico?s. Koolhydraten horen in een gezond voedingspatroon, je moet alleen weten hoe het werkt!
 
De waarheid over koolhydraten
Koolhydraten zijn de perfecte brandstof voor veel functies van het lichaam. Het voorziet het lichaam van energie voor de spieren, hersenen en je zenuwstelsel. Sterker nog, koolhydraten zijn de enige brandstof die je hersenen kunnen gebruiken. Een lekkere bruine boterham met pindakaas en banaan is dan ook echt dé maaltijd voor tijdens het leren! Koolhydraten zitten in fruit, groenten, bonen, melkproducten, graanproducten en zoetmiddelen. Je lichaam breekt de koolhydraten af en vormt glucose, wat als brandstof dient voor je lichaam. De ene koolhydraat breekt sneller af dan het andere en wordt dan ook langzamer opgenomen in de bloedbaan. Je lichaam slaat glucose op in je lever en als er daar geen plek meer is wordt het opgeslagen als vet. Dit betekent dus dat niet alleen het eten van verzadigd vet je dik kan maken, maar ook het eten van suiker!
 
 
Soorten koolhydraten
Er zijn drie typen koolhydraten:
  1. Simpele koolhydraten: deze worden snel afgebroken en snel opgenomen in het bloed. Deze koolhydraten zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel wat er voor kan zorgen dat je meer vet opslaat en sneller trek hebt. Deze koolhydraten wil je dan ook niet te vaak op je bord hebben liggen! Je vindt deze koolhydraten bijvoorbeeld in producten als suiker en honing.  
  2. Complexe koolhydraten (zetmeel): deze soort wordt langzamer opgenomen in je bloedbaan. Deze koolhydraten vind je bijvoorbeeld in brood of rijst. Bij deze koolhydraten (vooral bij volkoren varianten) zal je bloedsuikerspiegel langzamer stijgen en heb je minder kans op enorme trek en vetopslag. 
  3. Onverteerbare koolhydraten (vezels): vezels kunnen niet worden afgebroken door het lichaam en dienen dus niet als energiebron. Vezels dienen als voeding voor je darmflora en zijn daarom vooral goed voor een goede stoelgang. 
Koolhydraatarme diëten
Zoals ik in mijn vorige artikelen wel eens verteld heb, is het niet goed voor je lichaam om koolhydraten helemaal uit te sluiten. Koolhydraatarme diëten zijn gevaarlijk voor je lichaam, maar vooral ook heel erg saai! Ik bedoel: stel je eens voor dat je helemaal geen brood, pasta, rijst of fruit meer zou eten? Niemand houdt dat lang vol! Maar, hoe moet je dan koolhydraten toevoegen in een gezond eetpatroon? Simpel! Met deze regels:
 
 
De regels voor succes
  1. Eet zo veel mogelijk koolhydraten in de vorm van fruit, groenten en volkoren graanproducten. 
  2. Combineer een koolhydraatrijk product altijd met een eiwitproduct. Zoals kip, vis, eieren of noten. Dit vertraagt het opnameproces zodat de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen. 
  3. Beperk het aantal ?witte? producten. Deze leveren weinig voedingsstoffen voor je lichaam en laten je vaak met een hongerig gevoel achter. 
  4. Beperk het eten van zoetigheid en snacks tot maximaal twee keer per week. Kies speciale momenten uit en geniet dan ook van het lekkers dat je hebt uitgekozen! Dan is het lang niet zo moeilijk om die cake en snoepjes de rest van de week te laten staan. 
  5. Varieer! Je hoeft niet elke dag 6 à 7 sneetjes brood te eten. Kies ook een keer voor een lekkere salade of een kop soep. Je lichaam heeft variatie nodig en zal je dan ook erg dankbaar zijn!
Geniet van hele en gezonde producten. Met deze tips in je achterhoofd zijn koolhydraten vooral je vriend in plaats van je vijand. 
 
Succes!

Lees ook de vorige artikelen van Miranda over gezond eten en afvallen!



Miranda (22) is studente Voeding & Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool en voorziet ons van de laatste tips en trucs op het gebied van diëten en afvallen. Voordat Miranda aan haar opleiding begon geloofde ze alles wat op voedingsmiddelen gezet werd. Producten met light, gezond en zoveel procent minder vet waren in haar kast te vinden. Inmiddels weet ze wel beter en wil ze dit met jullie delen.

Naast haar opleiding voorziet zij gasten op verschillende feesten van drankjes en hapjes om wat extra bij te verdienen en is zij gek op shoppen, lekker (en gezond) eten en haar vriendinnen!

Voor meer voedingsblogs van Miranda, kijk even op de website van GLOW Nederland
!