Beauty / Lichaam
Lichaam

5x gezond eten op vakantie

Reageer 0
Tijdens je vakantie wil je genieten, maar je wil niet tonnetje rond terugkomen na al je moeite voor je summerbody. Let daarom op deze dingen!
 
Sommige mensen houden het prima vol om 'clean' te eten op vakantie, maar ik vind het zelf niet altijd makkelijk. Ik wil ook 'genieten' (ja ik geniet ook van een bord groenten, maar een ijsje op het strand en een toetje na je eten is toch wel erg lekker?) Ik geef wat tips waarmee je je vakantie redelijk goed doorkomt. 
 

Pas op met alcohol
In cocktails en bier zitten niet alleen heel veel calorieën, alcohol droogt je lichaam ook uit. Het scheelt dus al een heleboel wanneer je geen of weinig alcohol drinkt. Pas zeker op in de volle zon en houd het bij bijvoorbeeld twee avondjes in de week. Wanneer je eenmaal een drankje in je handen hebt, geniet er dan wel echt van! En zorg dat je je kater met zo min mogelijk snacks doorkomt.
 
Logisch nadenken
Natuurlijk is het lekker om een pasta, een pizza of een hamburger te eten. Maar blijf logisch nadenken. Je kunt in een restaurant ook een lekker visje, een goed stuk vlees of een vegetarisch gerecht bestellen. Ik kies vaak voor kip of vis, zo kom ik ook aan mijn goede vetten en eiwitten. Let op met kaas, varkensvlees en kruidenboter; dat zijn caloriebommen. Fruit is vaak in overvloed verkrijgbaar dus sla dat sowieso in!
 
Water, water en nog eens water
Ik legde eerder al uit waarom water drinken zo belangrijk is. Blijf jezelf, vooral bij warm weer, goed hydrateren met water. Kies niet voor frisdranken of alcohol en zorg dat je altijd een flesje water in je tas hebt en dat je op het strand een grote fles water bestelt. In frisdranken zitten veel verborgen calorieën en suikers, dus het scheelt al zo veel als je die laat staan. Wil je graag een ijsje? Kies dan liever voor een waterijsje dan voor sorbetijs. Een waterijsje is te vergelijken met een glaasje frisdrank. 
 

 
Vraag dressing en sausjes apart
Je kunt in een restaurant best eens een hamburger bestellen, er zit namelijk veel minder troep in dan bij een fastfoodketen. Maar zorg ervoor dat je je sausjes apart vraagt. Ketchup is overigens net zo 'slecht' als mayo want er zit enorm veel suiker in ketchup. Ook dressing kun je apart vragen bij een salade, zo heb je zelf beter in de hand hoeveel je er op doet. 
 
Neem je eigen ontbijt mee
Een goed begin is het halve werk. Het is misschien even gedoe, maar als je je eigen ontbijt meeneemt heb je in ieder geval al weer één gezonde maaltijd per dag binnen. Ik neem zelf zakjes havermout, een pak ongezoete amandelmelk (meng ik met water) en wat superfoods mee zodat ik iedere dag gezond van start ga. 

Lees ook de vorige fitspiration artikelen van Esmée!


 
Esmée (24) is freelance journalist en eigenaresse van de fitspiration website WorkThatEs.nl. Haar passie? Sporten en zo gezond mogelijk eten. Ondanks dat Esmée geen personal trainer of geschoolde voedingsdeskundige is, weet ze inmiddels heel veel over deze onderwerpen doordat ze alles leest wat los en vast zit (je bent journalist of je bent het niet) en door veel te praten met deskundigen. Zo moeilijk is dat sporten en gezond eten helemaal niet namelijk!
 
Wil je meer lezen? Kijk dan op WorkThatEs.nl en volg Esmée ook als hoofdredacteur van Fashionscene.nl
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er zijn 4 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • Claudia

    Op mijn vakantie in Turkije vond ik het ontbijt echt heerlijk! Vruchtenyoghurt, elke dag een ander broodje (ze hadden echt 50 soorten ofzo, met allerlei noten enzo) met dennenhoning, gekookt eitje, soms een pannenkoek, galiameloen en afsluiten met heerlijke turkse theeën.
    Ze hadden nog veel meer, kazen, vleesjes, verschillende cornflakes, scrambled eggs, groenteomeletten, spiegeleieren...
    Ontbijt was denk ik wel mijn favoriete maaltijd daar!
    (sommige warme dingen werden vers bereid en daarom wisselden die af, pannenkoeken, omelet, spiegelei kon je bijvoorbeeld niet elke dag krijgen)

    Op vakantie let ik alleen op dat ik niet opeens extreem slecht ga eten, maar ik ga wel echt voor lekker. Ik ga maar 1 weekje! Zo slecht kan het ook weer niet zijn, paar weken later is mijn lichaam weer de oude

  • Bri'tje

    Niet meer dan common sense toch? Als je normaal al redelijk om je voedingspatroon denkt, dan kan je dit ook best bedenken ^^!

    Maar goed, bevestiging is altijd fijn :).

  • Chantal

    Ik vind eten in een all-inclusive hotel juist veel makkelijker! Je hebt zoveel keus, er is altijd wel iets gezonds bij.In een gewoon hotel heb je bij het ontbijt vaak een continental ontbijt, waarbij je vooral veel brood, ei, kaas, vleeswaren en wat fruit kan krijgen.

    Ik ga graag naar Egypte, en daar hebben ze zelfs bij het ontbijt heel veel groente, fruit en suikervrije opties! Ik vond het geweldig. Ze hadden zelfs groene smoothies! En ook bij de lunch en diner zeer veel groente. Ideaal.

  • Dishere

    Ontbijten in hotels vind ik heerlijk!

    Regelmatig eten kan ook bij het lijstje, dat schiet er bij mij op reis vaak bij in namelijk.

    En geen all-inclusive vakantie boeken :-)

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen