Beauty / Lichaam
Lichaam

SOS ongesteld: fijne tips tegen de pijn

Voor jou bestaat die ene week in de maand niet alleen maar uit chocola eten en stemmingswisselingen. Nee, jij moet elke keer weer helse pijnen doorstaan. Met deze tips maak je van jouw maandelijkse bloedbad een feestje. Soort van.

Romantische comedy's

Wees lief voor jezelf, want als jij het niet doet, zal niemand het doen. Thuis is afleiding de beste remedie. Vertroetel jezelf en maak van jouw bank een lekker plekje waar je flink kunt uithuilen. Gooi een paar goede romantische comedy?s in de dvd-speler, sla flink wat dozen chocola in en je kunt een hele avond vooruit. Sta jezelf toe tijdens je menstruatie wat meer te mogen en minder te moeten. Je mag het huis schoonmaken bijvoorbeeld, maar het moet niet. Menstruatiepijn verbeeld je je niet en pijn is niet fijn, dus schuif al je ?moetjes? op naar een week later. Daar gaat niemand dood van.

Maak je agenda leeg

Niets zo vervelend als een scala aan afspraken die in je agenda met rode pen omcirkeld zijn. Helemaal als je ook nog eens dik ongesteld bent. Plan alleen dingen in waarvan je weet dat je ze makkelijk aankan, zoals een etentje met je beste vriendin. Laat haar alleen wel naar jou komen, want dat scheelt jouw weer reistijd en energie. Doe ontspannende dingen en stel belangrijke beslissingen uit. Doe ook op je werk wat rustiger aan! De ontspanning die hieruit voorkomt is weer erg prettig voor je lichaam en zo kan de pijn aanzienlijk verminderen.

Nood snoepvoorraad

Tijdens je maandelijkse helse periode wil je vaak maar één ding: lekker eten. Waar je dan weer geen zin in hebt is om de deur uit te moeten om het te halen. Sla daarom een noodvoorraad in en bewaar deze voor tijdens je menstruatie ergens ver in een keukenkastje. Koop een kistje en vul deze met (let op: houdbare!) lekkernijen. Je kunt all the way gaan en elk stukje chocolade dat er in de wereld bestaat kopen of je gaat op de gezonde toer. Gezonde voeding werkt namelijk vaak tien keer beter dan allerlei zoetigheden. Van te veel zoet kan je snel hoofdpijn krijgen, terwijl van een lekker zakje gedroogd fruit of hele pure chocolade je juist een opgepept gevoel krijgt. Het is aan jou de keuze, maar niks moet.

Ga sporten

Dit klinkt misschien heel gek, maar juist door een beetje te bewegen wordt de pijn draaglijker. Hoewel je er misschien niet aan moet denken om van die bank af te komen, is een beetje rekken en strekken heel goed voor je. Een klein rondje joggen of een beetje fietsen kan heel ontspannend werken. Ga niet uren in de sportschool zweten en laat je ook niet afbeulen tijdens een intensieve bootcamp. Dat is weer te veel van het goede. Beloon jezelf na alle inspanning natuurlijk wel met een dikke reep chocola, dat heb je verdiend.

Koffie

Sta je 's ochtends op en moet je van de buikpijn kruipen naar de broodkast om je ontbijt klaar te maken? Als je geen koffiefanaat was, dan moet je nodig je way of life veranderen. Zet een sterke bak, gouwe ouwe filterkoffie en giet een halve liter (of twee kopjes dat mag natuurlijk ook) voordat je naar je werk gaat naar binnen. Koffie verwijdt namelijk je bloedvaten waardoor het bloed in je lichaam beter kan doorstromen. En bloed, dat is waar het allemaal om draait tijdens je menstruatie is het niet?

De pil

Veel vrouwen merken direct verandering qua menstruatiepijn zodra ze beginnen met de pil. Maar ook als je al jaren lang en breed aan de pil zit, kun je nog steeds last hebben van pijn. Slik de pil eens een keertje door. Bang dat je menstruatiebloed zich ophoopt en het er allemaal uitkomt bij de volgende keer, hoef je niet te zijn. Tijdens je stopweek heb je namelijk een schijnmenstruatie. Het bloed dat je tijdens het doorslikken niet verliest, blijft ook gewoon weg. Plus: doordat je dezelfde hoeveelheid hormonen binnenkrijgt, krijgt je lichaam in de stopweek geen 'schok'. Is ook veel fijner voor je lichaam af en toe.