Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

10 tips om te slapen als een roosje

Nachtenlang slaap je slecht (lees: niet) en woel je van de ene in de andere positie. Godseknakkers, bloedje-irritant is het! Met de volgende tips slaap je als een roosje... 

1. Een warm bad nemen doet wonderen. Maak er een verwenmomentje van door kaarsjes aan te steken en een ontspannend achtergrondmuziekje aan te zetten. Een maskertje en koude aardbeitjes erbij, en je zult een schone slaapster zijn! 

2. Probeer je zorgen opzij te zetten. Dit kun je doen door een goed boek te lezen. Zorg dat je bed-ready bent, zet een schemerig lampje aan en laat je helemaal meeslepen in het verhaal. 


3. Je flink lichamelijk inspannen, kan heel ontspannend uitpakken. Ga overdag een rondje fietsen, hardlopen of waag je aan een stevige vrijpartij! 

4. Ga op een vaste tijd naar bed en probeer op een vaste tijd op te staan. Jup, óók in het weekend. 

5. Ook al ben je een koukleum, zorg dat het in de slaapkamer niet hoger dan 18 graden is. Zet overdag een raampje open voor frisse lucht en doe 'm een halfuur voordat je gaat slapen dicht. 

6. Leg je telefoon buiten handbereik en zet 'm op de stilstand. Zo heb je geen drang om de laatste nieuwtjes te checken, en zal je slaap niet verstoord worden door slechte stralingen. 


7. Een kopje (warme) melk voor het slapen gaan doet je misschien aan vroeger denken, maar het helpt weldegelijk! Ook een banaan bevordert de slaap. Tip: combineer die twee in een smoothie! Lekker, én het werkt! 

8. Let op je ademhaling. Dit heeft een rustgevend effect. Adem langzaam in en weer uit en tel je ademhalingen. Probeer het maar eens, het werkt direct.

9. Als je niet kunt slapen, sta dan op! Ga iets doen waarvan je weer slaperig wordt, zoals iets drinken of lezen. Want woelen, zuchten, draaien en zweten (pff!) is allesbehalve slaapverwekkend. 

10. Doe geen middagdutjes! Hoe verleidelijk ze ook zijn, don't do it. 

Slaap jij slecht? Heb jij nog tips of ga je deze opvolgen?