Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

5x supergezonde groene smoothies

Om dagelijks aan je benodigde groenten en fruit te komen, moet je je aardig voleten. Dat is niet altijd makkelijk met drukke schema's en daar biedt een vers sapje met groenten, fruit én superfoods een mogelijke oplossing. 

Fruit én groente
De groene smoothie is allang niet meer voor de geitenwollensokken types. Nee, een beetje weldenkende vrouw weet wat voor brandstof ze zichzelf voert en dat moet het liefst makkelijk, gezond en zo natuurlijk mogelijk zijn. Met juicen zijn mensen snel bang om er groenten in te doen. Een stuk ananas als ingrediënt klinkt nou eenmaal een stuk smakelijker dan een paar stronken bloemkool of een hand rauwe spinazie. Maar knoop goed in de oren: de smaak van fruit overheerst altijd. Dus wanneer je je groentenjuice maakt en je gooit er wat appels bij, zullen die appels overheersen; jummy!

Verschil tussen juicen en blenden
Om een juice of smoothie (met yoghurt) te maken heb je een blender of een juicer nodig. Ik gebruik zelf een juicer (de Cuisinart CJe500), omdat ik veel juices maak met wortel, spinazie, boerenkool en bieten. Een juicer (ook wel sapcentrifuge genoemd) scheidt namelijk de vezels en het vruchtvlees van het sap. Ik combineer de groenten altijd met fruit en het liefst met avocado, maar wanneer ik écht een pure fruitsap wil maken, gebruik ik de blender. Met blenden behoud je namelijk de vezelfs, die het lichaam weer helpen de fruitsuikers op te nemen. Zonder die vezels heb je eerder een heftige suikerschommeling in je bloed door een fruitsapje.


5 fijne juice-recepten

De pauw-er juice
Juice 3 grote appels, een flink stuk ananas, een vierde komkommer, een selderij stengel, 1/4 limoen met een handje spinazie en een halve avocado. Een frisse, groene juice vol doodnormale powerfoods.

Bietenparade
Een rode biet, twee grote appels, 3 waspenen, 2 cm gember, 1/4 venkel. Een gouden combinatie!

Work That Es juice
Zes peren, twee stengels selderij, 3 kopjes boerenkool en wat munt. Mijn lievelings!

Tan-time
300 gram wortels, een stengel bleekselderij, 150 gram witte druiven en een paar takjes peterselie. Ga je binnenkort op vakantie? Dan helpen wortels je aan een mooie bruine kleur.

Slaap juice
1 zakje kamillethee, 100 gram ijsbergsla, een banaan, 1/2 citroen. Laat het zakje kamillethee trekken in 150 ml gekookt water en maak van de rest een juice. Voeg het na het afkoelen bij elkaar. Ideaal wanneer je 's avonds te veel energie hebt na een work-out.

Lees ook de vorige fitspiration artikelen van Esmée!

Dit artikel verschijnt ook op WorkThatEs.nl.
 
 
Esmée (25) is freelance journalist en eigenaresse van de fitspiration website WorkThatEs.nl. Haar passie? Sporten en zo gezond mogelijk eten. Ondanks dat Esmée geen personal trainer of geschoolde voedingsdeskundige is, weet ze inmiddels heel veel over deze onderwerpen doordat ze alles leest wat los en vast zit (je bent journalist of je bent het niet) en door veel te praten met deskundigen. Zo moeilijk is dat sporten en gezond eten helemaal niet namelijk!
 
Wil je meer lezen? Kijk dan op WorkThatEs.nl