Lifestyle / Media
Media

4 sociale-media-posts die onbedoeld voor veel ophef zorgden


We tweeten allemaal weleens wat. Soms een killergrap waar we uren over nagedacht hebben, soms iets waar we niet bij stilstaan. En dat is zo nu en dan jammer. Erg jammer. 4 sociale-media-posts die onbedoeld voor veel ophef zorgden. 

Soms doe je iets waarbij je niet helemaal goed nadenkt. Zoals iets op een sociaal medium posten met de beste bedoelingen en erop vertrouwen dat je volgers dat ook zo zien. Dat dit uit kan lopen op een hele Twittergolf of zelfs een kleine ramp, bewijzen de volgende sociale-media-statussen. 
 

Project X Haren
Je wordt zestien en je wilt wat. Wat eh, precies? Nou, een feest. En dus nodig je via Facebook vrienden uit voor jouw evenement. Je kiest ervoor de uitnodiging openbaar te maken, zodat mensen ook vrienden mee kunnen nemen. Gezellig, toch? Nee. Voor de toen bijna-zestienjarige Merthe uit Haren, Groningen, werd het een nachtmerrie. Op 6 september 2012 maakte ze voor haar verjaardag een openbaar evenement aan. Een vriend van een vriend van het meisje nodigde hierop honderden mensen voor de Sweet Sixteen uit en zo begon de bal te rollen. Binnen een paar dagen stond het aantal genodigden op 80.000, enkele dagen voor D-day, 21 september, op 250.000. Uiteindelijk gaven 30.000 mensen aan te komen. 8000 verschenen er, ondanks dat de uitnodiging van Facebook was verwijderd en de gemeente en politie iedereen nadrukkelijk hadden verzocht niet naar Haren af te reizen.

Aan het begin van de Project X-Haren-avond leek de sfeer nog prima, maar rond 21.00 uur ontstonden er rellen in het dorp, waarbij gewonden vielen. Een 84-jarige man werd daarnaast overvallen in zijn woning en liep hierbij botbreuken op. De bus waarin mensen vanuit Haren weggevoerd werden, werd door relschoppers beschadigd. Het uit de hand gelopen uitnodigen via Facebook werd Project X Haren genoemd. In de filmkomedie Project X proberen Amerikaanse tieners namelijk populair te worden door een feest te geven en dit escaleert, net als bij Merthe, enorm. 
 
Beeld: Upcoming

#yolanthetweet
We love Yolanthe. Maar echt. Never a dull moment met Yoyo. Ze had haar eigen realityprogramma, maakt sieraden en reist de hele wereld over. In mei 2014 was ze te vinden in Ibiza en dat liet ze vrolijk via Instagram weten met een fotootje van een zonovergoten baai. “Good morning pretty little black island! Back on Ibiza for family-business. Big kiss to you!” Wat we zagen was alleen niet Ibiza, maar Thailand. Om precies te zijn: Mayabeach bij de Phi Phi-eilanden. Oeps. Verschillende mensen corrigeerden Yo, maar al snel kwam men erachter dat er nog iets véél leukers dan verbeteren was: spotten! Op Twitter ontstonden onder de hashtag #yolanthetweet talloze varianten op miss Sneijder-Cabaukabommels’ foutje. “Lekker genieten van het zonnetje”, twitterde iemand, terwijl hij een foto van een zeiknatgeregend raam liet zien. “Lekker weer hier in Londen”, was het onderschrift van een Twitteraar die een foto van New York postte. Zelfs BN’ers namen Yo in de zeik. Dennis Storm zette een foto van een tropisch eiland op zijn timeline en twitterde naar Rámon Verkoeijen van 3FM dat het zulk lekker weer was in Den Haag. Natuurlijk deed kabouterman Wesley ook nog een duit in het zakje: hij liet zich fotograferen met twee stoots en sms'te droogjes naar Yo dat hij zo lekker aan het trainen was.
 

Trijntjes 'voor elke like 1 euro'
In november 2013 werden de Filipijnen door een zware orkaan getroffen. Overal ter wereld werden inzamelingsacties gehouden en daaraan deed ook Nederland met giro 555 mee. Zoals bij veel rampen, zetten BN’ers zich in om aandacht te vragen voor het getroffen gebied. Zo ook Trijntje Oosterhuis. Op Facebook zette ze dapper dat ze voor iedere like 1 euro naar giro 555 zou overmaken. Dat heeft ze geweten… Binnen mum van tijd klikten duizenden mensen op de like-knop, tot de status ruim 200.000 duimpjes omhoog bereikte. Iedereen wachtte met smart waar Trijntje die 200.000 euro vandaan zou trekken, maar wie hoopte dat ze met een stalen gezicht twee ton zou doneren, had dikke pech. Trijntje verklaarde het geld niet te hebben, maar beloofde wel gul over te maken naar giro 555. Ze vond het daarnaast geweldig dat haar status zo veel mensen had bereikt, maar het ging nu niet om haar, maar de slachtoffers. Juist daarom was een ton of twee wel welkom geweest, maar goed. Trijn moest vast ook nog boodschappen doen.
 

#mynypd
De pliesie van New York bedacht een actie om zichzelf en inwoners van de stad dichter bij elkaar te brengen. Daarom vroeg het korps op Twitter aan New Yorkers of zij foto’s van zichzelf met de politie op het sociale medium wilden posten. Het was de bedoeling hierbij de hashtag #mynypd, My New York Police Department, te gebruiken. In het eerste uur na de oproep ging het nog goed: burgers postten braaf foto’s van zichzelf en de agenten. Daarna was het klaar met de leuke reacties op deze actie. Tientallen kiekjes van agenten die burgers terroriseren, niks staan te doen en de eigen wet overtreden vulden menig tijdlijn. De reactie van de politie? “We zijn nieuwe manieren aan het proberen om efficiënt met de gemeenschap te communiceren. Twitter leent zich goed als een open forum waar ongecensureerd dingen kunnen worden gedeeld. Een dialoog als deze is goed voor onze stad.” Tja, onsportief kun je het niet noemen!

Welke beruchte social-media-status is jou bijgebleven?