Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Zo maak je jouw ochtendritueel 10x sneller

Stap je ’s ochtends twee treinen later in met zwarte pandavegen onder je ogen, een rammelende maag en twee verschillende schoenen? Misschien dat je je ochtendritueel eens moet aanpassen. Je hebt echt maar een halfuur nodig. Beloofd.
 
Zeker als je als een kip zonder kop de badkamer in rent met je bakje muesli om je tanden te poetsen, is een ochtendritueel in het leven roepen noodzaak. Want je kunt langer blijven liggen én fris gewassen voor de dag komen at the same time. Het is mogelijk, volg gewoon dit stappenplan.  
 
Stap 1:  De voorbereiding
Een goed begin is niet voor niets het halve werk en daar hoef je niet mee te wachten tot ’s ochtends vroeg. Bedenk de avond ervoor wat je aan wilt trekken en leg dit alvast klaar. Zo hoef je de volgende morgen niet heel lang te twijfelen en schiet je binnen een minuut zo in je mooie fashionwaardige outfit.
 

Stap 2: Inpakken en wegwezen
Nog zo’n tijdrovend klusje in de ochtend: je handtas. Of je nu hele laptops mee moet sleuren of alleen een klein lunchpakketje, je ontkomt er niet aan dat je je hele leven in een paar vierkante centimeter kwijt moet. Pak je tas in nadat je hebt uitgekozen welke outfit het gaat worden. Van je agenda tot je lippenbalsem, zorg dat alles erin zit wat voor jou noodzakelijk is.
 
Stap 3: Multitasken
Nee, je hoeft niet je mascara op te doen terwijl je al tandenpoetsend op het toilet zit, maar met sommige taakjes kun je juist wel prima multitasken. Smeer bijvoorbeeld je dagcrème op en laat deze intrekken terwijl je ontbijt. Of maak je bed gelijk op als je je pyjama uittrekt.
 
Stap 4: Het ontbijt
Bespaar niet op je ontbijt. Neem hier echt minstens tien minuten de tijd voor. Healthgoeroe’s prediken het niet voor niets, je ontbijt is écht je brandstof waar je de hele dag op teert. En als je in alle rust je bammetjes wegtikt, creëer je ook even een meditatiemomentje voor jezelf. Je kunt op je gemak bedenken wat je vandaag allemaal gaat/moet doen. Leg je ontbijt op vaste plekken klaar en maak je ontbijt ook niet al te ingewikkeld. Ben je van de ontbijtshakes? Snijd de avond ervoor alvast dingen in plakje en blokjes bijvoorbeeld.
 

Stap 5: Vast patroon
Bedenk voor jezelf wat een handig patroon is om te volgen vanaf het moment dat je je bed uitstapt. Zo kun je wanneer je naar de wc gaat alvast de keuken inlopen en je ontbijt klaarzetten. Of als je niet zo nodig moet, kun je gelijk al in de kleren schieten, ontbijten en daarna pas aan je make-up beginnen. Voor iedereen werkt een ochtendritueel anders, dus freubel zelf jouw ideale ochtend in elkaar. Zo weet je wanneer de wekker gaat precies wat je als eerste gaat doen.
 
Stap 6: De douche
Probeer als het kan voornamelijk ’s avonds te douchen en haal ’s ochtends alleen een washandje over je gezicht. Toch een ochtenddoucher? Was je haren dan niet (scheelt weer een föhnbeurt) en gebruik droogshampoo. En zet een timer in de vorm van een vrolijk ochtendmuziekje. Je mag het hele nummer lang douchen. Daarna moet je eruit.
 
Stap 7: Make-up
Zorg voor een vast plekje voor make-up die je dagelijks gebruikt. Mascara, foundation en oogpotlood bewaar je in een potje op je kaptafel. Al je andere make-up gaat in een apart bakje. Producten die van zichzelf al multitasken zijn ook ideaal. Denk aan een getinte BB dagcrème met SPF-factor die tegelijkertijd ook goed je huid hydrateert.

 
Stap 8: You snooze you lose
Voor iedereen die toch altijd nog even vijf minuutjes blijft liggen: zet je klok tien minuten vooruit. Als je wakker wordt, kijk je naar de tijd en van schrik ben je gelijk gefocust. Probeer écht, écht niet te snoozen, maar sta gewoon gelijk op. Strek jezelf eerst helemaal van top tot teen uit en gooi de gordijnen open. De dag kan beginnen, bam!
 
Stap 9: Vijf minuutjes
Zorg dat je vijf minuten eerder klaar bent dan dat je daadwerkelijk de deur uit moet. En vergeet de MOPS niet: mobiel, OV, portemonnee en sleutels. Controleer of alles in je zakken zit en het enige wat je dan nog hoeft te doen is checken of alle apparaten uitstaan, je hamster genoeg voer heeft en kun je nog een snelle blik in de spiegel werpen.
 
Stap 10: Vaste prik
Zorg er tot slot voor dat je ochtendroutine ook echt een routine wordt. Als je twee weken lang hetzelfde ritme volgt, dan raakt je lijf (en geest) hier vanzelf aan gewend en kun je alles gedachteloos doen. In het begin is het even wennen, maar voor je het weet, heb je zo ineens vijf minuten over, omdat je zo snel bent.
 
Hoe snel ben jij 's ochtends?