Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Help, ik kan niet opstaan ?s ochtends!

Helaas zijn de donkere dagen weer aangebroken. Help! Je krijgt weer moeite om je bed uit te komen en je verzint ?s ochtends in bed weer allerlei redenen waarom je best nog wat langer mag blijven liggen. Time for a wake up call!

Voor veel mensen is opstaan het verschrikkelijkste moment van de dag. Vooral een donkere, druilerige maandagochtend nodigt niet echt uit om fris en fruitig om half 7 naast het bed te staan. Maar als je eenmaal half 10 op je werk komt binnenkakken en je je realiseert dat je dan toch echt tot minimaal 6 uur zal moeten blijven, heb je weer spijt. En dus ga je het nu gewoon écht doen.


Stop met snoozen
Snoozen is een kwelling voor jezelf. Elke keer ben je net weer in slaap gevallen en dan gaat die wekker weer af. En voor je het weet sta je weer een halfuur later op dan de bedoeling was. Zorg dus dat je je wekker zo instelt dat je niet kunt snoozen (kan dat?!) of maak een afspraak met jezelf en/of je lover dat je direct uit bed moet als de wekker gaat.

Plan een belangrijke afspraak ?s ochtends
Wil je echt een goede stok achter de deur hebben, plan dan bijvoorbeeld op je werk een afspraak om 9 uur ?s ochtends in. Het liefst eentje met de allerhoogste pief van het bedrijf, zodat je het niet in je hoofd haalt om te laat te komen.

Ga eerder slapen
Need we say more?

Creëer ritme
Mensen die geen ritme hebben, hebben misschien wel de meeste moeite om ?s ochtends uit bed te komen. Want komt het je niet bekend voor als kantoorslaaf dat je zelfs in het weekend om 7 uur wakker wordt? Geen pretje, maar dat betekent wel dat je dus een ritme in je dagelijkse bezigheden hebt en ?s ochtends makkelijker opstaat.


Zet de wekker ver weg
De beste manier om jezelf uit bed te krijgen is toch die irritante blèrende wekker aan de andere kant van je slaapkamer te zetten. Of zeg tegen je vriend die een kwartier eerder uit bed moet dat hij het slaapkamerlicht aan moet doen zodra hij opstaat. Oftewel: pest jezelf wakker!

Laat zonlicht binnen
Zorg dat er nog een kiertje open is tussen je gordijnen zodat daar ?s ochtends fel zonlicht door kan schijnen. (Oké, nu in de herfst wordt dat wat lastig inderdaad.) Zo word je ook op een natuurlijke manier wakker. Ook als je in de lente ?s nachts je raam openlaat, kun je nog weleens heerlijk wakker worden van fluitende vogels. Niets fijners dan dat toch?!

Wake-up light
Koop een Philips Wake-up light. Het schijnt dat je daar een stuk lekkerder van wakker wordt dan van zo?n piepende wekker ?s ochtends.

Hoe zorg jij dat je 's ochtends je o zo lekkere bed uitkomt?