Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Help, ik kan niet opstaan ?s ochtends!

Reageer 0
Helaas zijn de donkere dagen weer aangebroken. Help! Je krijgt weer moeite om je bed uit te komen en je verzint ?s ochtends in bed weer allerlei redenen waarom je best nog wat langer mag blijven liggen. Time for a wake up call!

Voor veel mensen is opstaan het verschrikkelijkste moment van de dag. Vooral een donkere, druilerige maandagochtend nodigt niet echt uit om fris en fruitig om half 7 naast het bed te staan. Maar als je eenmaal half 10 op je werk komt binnenkakken en je je realiseert dat je dan toch echt tot minimaal 6 uur zal moeten blijven, heb je weer spijt. En dus ga je het nu gewoon écht doen.


Stop met snoozen
Snoozen is een kwelling voor jezelf. Elke keer ben je net weer in slaap gevallen en dan gaat die wekker weer af. En voor je het weet sta je weer een halfuur later op dan de bedoeling was. Zorg dus dat je je wekker zo instelt dat je niet kunt snoozen (kan dat?!) of maak een afspraak met jezelf en/of je lover dat je direct uit bed moet als de wekker gaat.

Plan een belangrijke afspraak ?s ochtends
Wil je echt een goede stok achter de deur hebben, plan dan bijvoorbeeld op je werk een afspraak om 9 uur ?s ochtends in. Het liefst eentje met de allerhoogste pief van het bedrijf, zodat je het niet in je hoofd haalt om te laat te komen.

Ga eerder slapen
Need we say more?

Creëer ritme
Mensen die geen ritme hebben, hebben misschien wel de meeste moeite om ?s ochtends uit bed te komen. Want komt het je niet bekend voor als kantoorslaaf dat je zelfs in het weekend om 7 uur wakker wordt? Geen pretje, maar dat betekent wel dat je dus een ritme in je dagelijkse bezigheden hebt en ?s ochtends makkelijker opstaat.


Zet de wekker ver weg
De beste manier om jezelf uit bed te krijgen is toch die irritante blèrende wekker aan de andere kant van je slaapkamer te zetten. Of zeg tegen je vriend die een kwartier eerder uit bed moet dat hij het slaapkamerlicht aan moet doen zodra hij opstaat. Oftewel: pest jezelf wakker!

Laat zonlicht binnen
Zorg dat er nog een kiertje open is tussen je gordijnen zodat daar ?s ochtends fel zonlicht door kan schijnen. (Oké, nu in de herfst wordt dat wat lastig inderdaad.) Zo word je ook op een natuurlijke manier wakker. Ook als je in de lente ?s nachts je raam openlaat, kun je nog weleens heerlijk wakker worden van fluitende vogels. Niets fijners dan dat toch?!

Wake-up light
Koop een Philips Wake-up light. Het schijnt dat je daar een stuk lekkerder van wakker wordt dan van zo?n piepende wekker ?s ochtends.

Hoe zorg jij dat je 's ochtends je o zo lekkere bed uitkomt?
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er zijn 8 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • Anoniem

    Sinds kort heb ik een nieuw bijbaantje: koeien melken. Verdient super goed, maar elke morgen om 4.30 mijn bed uit is geen pretje. Vroeg erin helpt vaak wel gelukkig, en ik zet een heel relaxed nummer als alarm om rustig wakker te worden.

  • Chantal

    Ik heb een hekel aan de herfst en winter, maar ik heb geen problemen met vroeg opstaan. Snoozen doe ik nooit.

  • Aap

    bahbahbah, vreselijk dat vroege opstaan!

  • Madelon

    Ik vind vroeg opstaan niet zo erg, maar vroeg opstaan in het DONKER, vind ik gewoon echt een DRAMA. Wat een hel. Ik kán het gewoon niet, ben er niet voor gemaakt!

    Dus bah bah, al deze donkere dagen waarop je 's ochtends in het donker weggaat en 's avonds in het donker weer thuiskomt. Doe mij dan maar de zomer (en niet alleen om die fijnere temperaturen)...

  • mickeyrion

    wat jammer da iedereen zo'n hekel heeft aan de herfst/winter..
    ik ben een echt novemberkindje. ik vind het heerlijk.

    lekker warm aankleden en een rondje wandelen met de kids. tussen de vallende bladeren en de mooie natte bossen waar de ochtend zon mooi tussendoor straalt. prachtige plaatjes.

    zelfs regen kan onze pret nie drukken. laarsjes aan en lekker door de plassen plonzen. om vervolgens drijfnat (en koud) thuis te komen. onder de douche te springen. en daarna als de kids in bed liggen voor een middag dutje. zelf met een kop warme chocomel op de bank onder een dekentje nog even nagenieten van de regendruppels op het raam.

    en geloof het of niet. we zijn (afkloppen) nog steeds niet ziek geweest na al onze regenwandelingen. en ikzelf doe ze al sinds ik heel erg klein ben. eerst met mijn opa of mijn pap en de hondjes en nu met mijn eigen kids en mannetje

    heerlijk de herst en winter

    ps ik sta elke morgen om half 6 op. geen moeite met vroeg opstaan

  • Maloe

    Tip: de Sleep Cycle app voor de iPhone. Je geeft een tijd aan waarop je ongeveer wakker wil worden, met een verloop van een half uur (bijv. tussen 06:00 en 06:30u). De app meet hoe diep jij slaapt en maakt je in die periode wakker op een moment dat je nét even wat minder diep slaapt. Hierdoor wordt je een stuk uitgeruster wakker (mits je niet te laat naar bed gaat natuurlijk!).
    Let wel: het is de bedoeling dat je je iPhone op je matras legt. Om slechte straling te voorkomen, zet je je iPhone op vliegmodus.

  • Snoessepoess

    Met dit koude weer heb ik steeds meer moeite om het bed uit te komen. Op zich wel voorspelbare tips, maar toch maar eens me er aan houden om NIET te snoozen..

  • Marjolaine

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik vanochtend mijn wekker had gezet op een andere telefoon en mezelf erop betrapte dat ik hoopte, omdat ik het icoontje niet zag staan, dat mijn wekker niet af zou gaan. Ik was dus van plan de telefoon de schuld te geven van het feit dat ie me niet wakker had gemaakt.. maar helaas.
    (lang verhaal kort: Mijn telefoon is kwijt en ik heb die van m'n moeder in bruikleen)

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen