5 regels die op iedere werkvloer zouden moeten gelden

Werk & studie door Fleur

De meesten van ons doen het dagelijks: werken. Wat alleen niemand je vertelt als je eraan begint, is hoe je het nu een beetje leuk kunt houden. Daarom: 5 regels die op iedere werkvloer zouden moeten gelden.

Van 9 tot 5 doen waar je goed in bent. Dat houdt werken voor de meeste mensen in. Het klinkt alleen eenvoudiger dan het is: lang niet iedereen weet het een beetje prettig te houden, dat werken. Met deze 5 regels verander je dit.
 


Als je een snipperdag houdt, vertel het dan aan niemand
Man o man. Hoe vaak hebben we dit wel niet gezien: iemand meldt zich met veel nepgekuch ziek en zet vervolgens op Facebook dat-ie een ‘lekker baaldagje houdt met comfortfood en ijskoude wijntjes’. Kijk. Dat je af en toe behoefte hebt aan 24 uur niets doen: snappen we. Dat je dat onder werktijd wilt doen: niet zo fraai, maar wie zonder zonde is… enzovoort. Maar om dan óók nog op Facebook te zetten dat je Personeelszaken in de zeik hebt genomen en je in je snuggie ligt te stinken: nee. Tenzij je dit voortaan werkloos wilt doen.
 
Als er iets dringend is, mail dan niet, maar loop langs
Ben je net geconcentreerd de jaarrekening aan het opstellen, slaat Outlook weer op tilt. Mail. Van (in onwillekeurige volgorde) Jasper (HR), Dirk-Jan (Directie) en Maud (Outbound). Dat ze je nodig hebben en dat je al een kwartier niet hebt gereageerd op je mail en of je überhaupt wel iets van aan het werk bent.
 
Luister. Laten we dit afspreken: als er iets dringends is (koffieapparaat in de fik/je bent door je stoel gezakt/je toetsenbord praat tegen je), mail je niet, maar vraag je het meteen even aan je collega. Scheelt berg-en werk en frustratie. Echt. 
 
 
Facebook of twitter nooit iets over je werk(gever)
Je zult de eerste niet zijn die de laan uit wordt gestuurd omdat-ie iets gruwelijks over zijn baas op social media heeft geknald. Van: “Wat een grafsalaris heb ik” tot “Ik hoop dat Patrick tijdens zijn asbeilvakantie naar beneden dondert”: niet doen. Schrijf het in je dagboek, vertel het tegen je beste vriendin die nooit, nooit iets doorvertelt of ga desnoods in therapie, maar zet het niet, we herhalen: niet, op social media. Einde van dit bericht.
 
Je collega's zijn niet je vrienden
Hoe leuk jullie vaak ook bij de koffieautomaat staan te smoezen over de plissérok van Dirkje (secretariaat), die ene collega is niet je vriendin. Het wordt namelijk verdomd lastig zakendoen als het erop aankomt. Picture this: er komt een vacature binnen jouw team vrij en je baas vraagt of Priscilla die plek niet op zou kunnen vullen. Nu weet je: dat is geen goed idee, want Pris is nog luier dan een brakke mier. Hoe zeg je dit alleen als je verder wél met Pris de jaarlijkse paasmarkt bezoekt, al vijf keer op-en-neer bent gegaan naar Londen en tot in het oneindige toeterlam in De Gouden Kraai staat? Precies.

Lul niet, maar poets
We lopen op kantoor allemaal weleens tegen iets vervelends aan. Een baas die na vijf jaar nog niet weet hoe je heet, een roddelende collega, een te laag loon. Nu is het prima als je daar eerst flink de pest over in hebt, maar als je erin blijft hangen, word je net zo zuur als het kantoor zelf. Dus? Doe er wat aan. Verbeter je baas wanneer hij je in plaats van Louise weer eens Talma noemt, laat je collega weten niet mee te doen met gal spuwen en vraag een gesprek om salarisverhoging aan. You can do it!

Voor welke regel ben jij?