Wat te doen bij een dipje?

Psyche & spiritualiteit door Shiri
Poeh, het zit je ook niet mee; je band is lek, je bent je huissleutels kwijt en nu sta je in de regen zonder jas. Óf, je bent gewoon onverklaarbaar chaggi. Je zit in een dip en niks is goed. Wat kun je dan het beste doen?

Soms zit je er even doorheen, je bent gewoon niet zo blij. De redenen kunnen heel uiteenlopend zijn. Of het nou je lekke fietsband is, of een teleurstellende middag of andere tegenvaller. Het resultaat blijft hetzelfde, want jij zit in een dip. Wat te doen om er snel weer uit te komen?

1). Maak een lijstje met je favoriete dingen
Als jij een dipje hebt, denk dan aan dingen waar jij écht blij van wordt. Maak hier een lijst van en lees dit na. Verleg je focus naar positieve gebeurtenissen en positieve dingen. Voorbeelden kunnen zijn: Perzische katten, page puppy’s, je kleine schattige neefje, op een handdoek op een tropisch strand liggen, de fijnste kus van je leven met die ene leukerd, de tango die je zo vurig hebt gedanst, de geur van schone was, poffertjes of je pyjama. Schrijven maar!


2). Ga sporten
Dit advies heb je vast vaker gehoord, maar zo gek is het nog niet! Want een dagelijks portie beweging heeft een posietief effect op jouw humeur. Pak je sportschoenen maar! En als je geen zin hebt om te sporten, maak dan een stevige (bos/strand)wandeling. Actief zijn en bewegen is altijd goed voor je. Tijdens het bewegen heb je er misschien de pest in, maar als je erna op de bank neerploft geniet je extra hard van je welverdiende rust.

3). Meditatie
Het klinkt vaag, maar er is helemaal niks wazigs aan. Meditatie kalmeert de geest en brengt je in het ‘hier’ en ‘nu.’ Want soms, heel soms, zit je te veel in je hoofd en gaan je gedachtes razendsnel voorbij en daar word je ook gewoon gek van. Niet zo vreemd om je gedachten dan af en toe tot een halt te roepen.

4). Mindfulness
Zonder dat je het in de gaten hebt, kun je er best wat negatieve gedachten over jezelf op na houden. Maar gedachten zijn vaak helemaal geen feiten of waarheden. Vaak is een gedachte gewoon een mening. Als je je dit elke keer bedenkt, ga je het daadwerkelijk ook geloven.  

5). Doe iets voor een ander
Misschien haal je wel heel veel voldoening uit het doen van vrijwilligerswerk voor een paar uurtjes. Dit wordt gewaardeerd en geeft jou ook een goed gevoel. Een mooie win-win situatie! 

6). Ga iets leuks doen
Dan voel je je vaak meteen stukken beter! Spreek met vrienden af, ga naar een spa, of doe melige dingen, bezoek een pretpark, ga een weekendje weg en lucht je hart en relativeer. Je gevoelens onderdrukken is ook niet goed voor je.

7). Laat je inspireren
Door je door mooie dingen te laten inspireren kun je sneller uit een dipje komen. Inspiratiebronnen kunnen muziek, boeken, quotes, films of idolen zijn. Of ga zelf dansen, zingen, toneelspelen, schilderen, fotograferen of sporten. Doe iets plezierigs, waarbij je niet meer hoeft na te denken. Het is namelijk heel fijn om in een flow te zitten en je gedachten even te stoppen.


8). Een pauze van social media
Er komen zoveel prikkels, beelden, foto’s, filmpjes van anderen mensen op je af. Maar is dit nu echt info waar je beter van wordt? Misschien moet je een beetje filteren wat er bij je binnenkomt. O ja, stop ook met vergelijken! Kijk even niet naar andere mensen die er ‘zogenaamd’ heel vrolijk uitzien. Denk eens na, hoeveel mensen met een dipje: zetten dit eerlijkheidshalve als statusupdate op Facebook? Precies, (bijna) niemand.

9). Knuffelen
Het klinkt suf, maar misschien heb je gewoon een beetje liefde nodig. Deel je hugs uit en geef een lange en warme knuffel. Daar knap je soms echt van op.

10). Los het op
Wat te reden ook van je dipje mogen zijn, bestrijd niet alleen de symptomen (je dipje), maar los de oorzaak op van het probleem.  Waarom voel je je rot? En wat kun je doen om het te veranderen?

11). Slapen, eten, bewegen & stoelgang
Geloof het of niet, deze basale dingen zijn van wezenlijk voor belang voor een goed humeur. Als jij goed uitgerust bent en je buik naar behoren functioneert, dan voel jij je ook stukken beter.

12). Op naar de dokter
Blijft je dipje wat langer hangen? No worries! Ga gerust even naar de huisarts.

Wat doe jij tegen een dipje?