Lifestyle / De maatschappij
De maatschappij

TikTok-gebruikers doen massaal de legs on the wall pose, maar waarom?

Mocht je regelmatig last hebben van stress waardoor je lastig in slaap kan komen, dan kan deze tip je enorm helpen. Op TikTok gaat de zogenaamde ‘legs on wall’ pose viraal. Wat is dit dan, horen we je denken. Het blijkt dat deze pose je stress vermindert waardoor je uiteindelijk beter in slaap kan komen.

De ‘legs on wall’ pose

Zou het dan echt werken? Veel TikTok-gebruikers maken gebruik van de pose en spreken van positieve resultaten.

De pose zelf werkt eigenlijk vrij simpel: je gaat op je rug op de grond liggen, legt vervolgens je benen tegen de muur (je ligt dan als het goed is in een hoek van 90 graden) en bepaalt vervolgens hoelang je wil blijven liggen. Hoe langer en hoe vaker je deze pose herhaalt, hoe meer resultaat je zal merken.

@lexnicoleta should u put ur legs on the wall?! #anxietyrelief #legsupthewall #legsonwall #factorcap #triedit #doesitwork #yogapose #lympaticdrainage ♬ original sound - Lex Nicoleta

Werkt de pose echt?

Is de pose wel geschikt als anti-stresshouding? Het is leuk dat al die TikTok-gebruikers de pose herhalen op filmpjes, maar we weten niet of zij ook écht minder last van stress hebben. Glamour deed eerder een onderzoek naar de pose en vroeg Anisha Joshi, een osteopaat met meer dan 12 jaar ervaring, alles over de werking van de ‘legs on wall’ pose.

“Als je je benen tegen de muur legt, kan dat de hoofdpijn verminderen, omdat je je lichaam de tijd geeft om te rusten en te ontspannen. In [mijn] kliniek hebben veel patiënten die hoofdpijn hebben, dat meestal door stress of slaapgebrek,” aldus Anisha Joshi.

TikTok-gebruikers beweren dan ook dat het mega goed is voor je bloedsomloop. Dat beaamt Anisha. “Het omhoog leggen van je benen op de muur kan helpen bij de lymfedrainage in je benen. Als u last heeft van zwellingen in uw enkels of knieën, kunt u na het leggen van uw benen op de muur een vermindering van deze zwelling of het vasthouden van vocht merken.”

90 graden houding

Het is alleen niet per se nodig volgens Anisha om je benen in de lucht te gooien, wil je je stress verminderen.  “Als je je benen tegen de muur legt en een paar minuten niet beweegt, word je vanzelf ontspannen. Maar ik zou zeggen dat je je waarschijnlijk net zo ontspannen voelt als je een paar minuten plat op de grond ligt." Hier voegt ze aan toe: "Elke dag ontspannen en stil zijn is een vorm van mindfulness. Het helpt dus tegen stress en dat heeft weer invloed op je slaap.

Ga jij de pose uitproberen? Misschien vermindert het de stress wel en kun je veel beter in slaap komen.