Hoe herken je een burn-out bij jezelf?

Psyche & spiritualiteit door Laura

Je voelt je opgebrand. Er komt niets meer uit je handen. Je bent doodmoe, maar kan door het piekeren niet slapen. Herkenbaar? Dan heb je misschien een burn-out. Hoe je burn-out klachten herkent bij jezelf en wat je ertegen kan doen, lees je hier.

Lees ook: 5 psychologische trucjes om elke discussie te winnen

Burn-out versus overspannen

Veel mensen verwarren overspannen zijn en een burn-out hebben met elkaar. Je bent overspannen als je lange tijd lichamelijke en geestelijke spanning ervaart die je niet meer aan kan. Als die klachten langer dan een halfjaar aanhouden, spreek je van een burn-out.

Klachten van burn-out

Heb je lange tijd last van meerdere van onderstaande klachten, dan is de kans op een burn-out groot. Er kunnen geestelijke en lichamelijke klachten ontstaan. Langdurige spanning kan namelijk pijn veroorzaken. 

  • een uitgeput gevoel
  • moeite met concentreren
  • vaak dingen vergeten
  • onrustig of niet slapen
  • prikkelbaar zijn 
  • niet tegen drukte of lawaai kunnen
  • vaak huilen
  • piekeren
  • een gejaagd gevoel
  • een machteloos gevoel
  • dagelijkse taken lukken niet meer
  • hoofdpijn
  • buikpijn
  • maagklachten

Wat te doen?

Komt het lijstje met burn-out klachten je heel dichtbij jouw klachten op dit moment? Of je nou al zeker weet dat je een (beginnende) burn-out hebt of nog twijfelt, maak een afspraak met de huisarts. Aarzel niet om je klachten te bespreken. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. 

 

Lees ook: Dingen die je herkent als je een extraverte introvert bent