‘Gesluierde jaren’: een indrukwekkend verhaal over een verborgen liefde in het Iran van de jaren ’80

Psyche & spiritualiteit door Michelle

Wanneer je opgroeit in een veilig Europa is het moeilijk om je voor te stellen dat het leven in andere landen niet zo ongecompliceerd is. Shohreh Feshtali neemt je in ‘Gesluierde jaren’ mee naar het Iran van de jaren ’70 en ’80. Het waargebeurde verhaal gaat om Shohreh die Rasht, de stad waar ze woont en het relatief vrij is, moet verlaten met haar ouders, broertje en zusjes om zich te vestigen in het strengere Fuman.

Shohreh is woedend dat haar ouders deze beslissing hebben genomen en wanneer ze op haar nieuwe school vriendinnen maakt, besluit ze te rebelleren. Ze geeft haar vriendinnen de opdracht een vriend voor haar te zoeken. Enter Tiam, de bad boy die talloze meisjesharten zou hebben gebroken. Tiam en Shohreh krijgen contact en het verhaal laat zien hoe ondanks de strenge regels in het religieus-fundamentalistische Iran, ware liefde veel mogelijk maakt. Shohreh, Tiam en hun vriendengroep hebben één doel: ontsnappen aan het strenge bewind van ayatollah Khomeini en de Pasdaran (Islamitische politie). Publiekelijke martelingen en zelfs ophangingen zijn orde van de dag en komen angstvallig dichtbij maar dat houdt de tieners niet tegen om toch momenten te hebben waar ze zich even vrij voelen en waar liefde mag bestaan - ook al ben je niet getrouwd.

Veel meer wil ik niet vertellen over ‘Gesluierde jaren’ - wat mij betreft is dit een verhaal wat je moet lezen. Feshtali’s schrijfstijl zorgt ervoor dat de pagina’s heerlijk weglezen en je echt meegezogen wordt in een totaal andere wereld dan die wij kennen. Ondanks de tragische setting, laat Shohreh op een sprekende manier het mooie van Iran zien: de mensen, hun gastvrije cultuur en het landschap. Het zorgt ervoor dat je alle vrijheiden die wij hier hebben extra waardeert.

'Gesluierde jaren' van Shohreh Feshtali is te verkrijgen bij Bol.com