Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

5 tips tegen slapeloze nachten

Na een harde dag werken, val je ’s avonds het liefst gewoon direct in een diepe slaap. Alleen soms lig je in bed helaas toch nog urenlang naar het plafond te staren. Heb je ook regelmatig last van eindeloze gedachten, waardoor je niet aan de benodigde acht uur slaap komt? Deze tips helpen je hopelijk sneller naar dromenland!

tips om beter te slapen

Lees ook: Slaap je slecht? Dat kan volgens onderzoek komen door je persoonlijkheid

Plan overdag tijd voor je stressgedachten

Wil je ’s avonds niet te veel denken aan al je problemen en lastige situaties? Zorg dan dat je overdag een rustmoment inplant voor je gedachten, bijvoorbeeld zo’n twee minuten. Schuif gedurende je werk- of studiedag eventjes alle taken opzij en ga rustig ergens zitten op een stil plekje. Denk nu aan al die gedachten, die je ’s avonds niet wilt hebben. Laat ze lekker je hoofd binnen dringen. Schrijf ook dingen op. Misschien heb je bijvoorbeeld nog allemaal taken te doen. Maak dan een to do-lijstje! Zorg ook dat het duidelijk is, wanneer je wat doet.

Gebruik een (bullet)journal

Handig is om een (bullet)journal naast je bed te leggen. Dump hier voor het slapengaan nog even alle gedachten in. Dit hoeven trouwens niet per se stressgedachten te zijn. Je kunt ook situaties van de dag opschrijven, waarvoor je dankbaar bent. Misschien een fijne date die je had of feedback van een collega.

Niet kunnen slapen? Blijf wakker!

Als je in de avond tóch wakker wordt van stressgedachten, forceer jezelf dan niet om weer in slaap te vallen. Dat helpt namelijk niet. Oké, je mag best tien of vijftien minuten naar het plafond staren. Val je na een kwartier nog niet in slaap? Blijf dan gewoon wakker en ga bijvoorbeeld een boek lezen. Zorg wel dat je iets doet, waardoor je in slaap valt. Door TikTok scrollen of netflixen is een slecht plan, door het licht val je minder snel in slaap.

Tik de stressgedachten van je af

Een andere tip waarmee je mogelijk van je stressgedachten afkomt, is om het ’s avonds letterlijk van je af te tikken. Huh? Kies in je slaapkamer voor een voorwerp zoals je nachtkastje of bijvoorbeeld gewoon de hendel van je slaapkamerdeur. Laat vervolgens dagelijks altijd even je gedachten achter op dit voorwerp, door het kort aan te raken.

Check je social media

Nee, check je social media niet voor het slapen! We bedoelen dat je je social media moet opschonen. Kijk goed welke social media je op je mobiel checkt. Je kunt ook heus alleen facebooken via je laptop. En hoe belangrijk is je Twitterfeed nou eigenlijk? Word je er vooral vrolijk van of continu geïrriteerd en depressief? In dat geval is Twitter misschien geen fijne app om continu mee geconfronteerd te worden. Je hebt trouwens ook niet voor elk wissewasje een melding nodig, hè. Hoe minder je op je telefoon kijkt, hoe makkelijker je 's avonds in slaap valt. Welterusten!

Lees ook: Voorslapen of slaap inhalen: wat is beter?