Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Zo maak je thuiswerken fysiek gezonder

Daar zit je dan… elke dag braaf aan je keukentafel of bureautje de werkdag te starten. Voorlopig zal dit ritueel ook nog wel even worden doorgezet. Laat het thuiswerken daarom in ieder geval comfortabel en gezond zijn, zodat je het nog een tijdje volhoudt. 

Lees ook: Doet Dry January meer kwaad dan goed?

Ooghoogte

Een laptop is handig, maar niet geschikt om de hele dag op te werken. In deze coronatijd heb je soms geen keus. Een computer aanschaffen is overbodig, want who knows kan je volgende maand weer naar kantoor. Schaf daarom een laptopstandaard aan of plaats een stapelboeken onder je laptop. Op deze manier werk je op ooghoogte en houd je sneller een goede houding aan. Kies eventueel voor een extra toetsenbord en muis.

 

Houding

Een goede houding is de key. Het belangrijkste is dat je hoog zit en dat je schouders ontspannen zijn. Houd beide voeten naast elkaar op de grond en strek je rug. Je buik raakt de tafel aan en je armen leunen op de tafel. Een goede zitplaats is een verstandige investering bij een zittend beroep. Er zijn genoeg leuke stoelen die je voorzien van de juiste houding. 

 

Take a break

De sfeer wordt er niet gezelliger op als je de hele dag achter je laptop blijft zitten. En dan hebben we het nog niet eens over de fysieke schade die het aanricht. Je spieren worden enorm belast met niks doen. Het is belangrijk om elk half uur van je werkplaats af te komen en je bloedsomloop op gang te houden. Heb je geen tijd voor een lange pauze? Haal dan een glas water. Of ren de trap op en af en je bent weer als nieuw. Op deze manier laat je je bloed harder stromen en blijf je gefocust. 

via GIPHY

Luchten

Gooi je ramen maar open, want verse lucht is supergezond. Het mag dan wel steenkoud zijn, maar het levert ook wat op. Het is namelijk een boost voor je concentratie. Trek een extra trui aan en gaan met de banaan.

via GIPHY

Lees ook: Lockdown work-outs: 10 makkelijke work-outs op YouTube