Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Stress verminderen: 5 ontspanningstips in stressvolle periodes

Zeg nou zelf, 2020 was een heftig jaar. Thuiswerken, social distancing en zoveel mogelijk thuisblijven is niet altijd even makkelijk. Het is niet zo vreemd dat sinds de coronacrisis meer mensen stress ervaren. Helaas is het nog niet voorbij en thuiswerken zal voorlopig de norm blijven. Ervaar jij veel stress in je leven? Gelukkig kunnen we dáár wel iets aan doen.

stress verminderen 5 tips

Lees ook: Waarom je vandaag nog moet beginnen met wandelen

Stress en de symptomen

Wanneer een stressvolle situatie te lang duurt, heeft je lichaam geen kans om zich te herstellen. Hierdoor raak je overbelast en kunnen allerlei lichamelijke en/of psychische klachten ontstaan. Denk hierbij aan hoofdpijn, maagklachten, rusteloosheid, slaapproblemen, snel geïrriteerd zijn en vermoeidheid. Stress verminderen is daarom erg belangrijk voor je health en mind, zodat je makkelijker met tegenslagen om kunt gaan.

1. Zorg voor regelmaat

Je agenda is vast leeg nu je vaker thuis blijft, maar toch is het hebben van een vaste dagstructuur belangrijk, zeker nu alles wordt afgezegd en we niet veel gasten mogen ontvangen. De verleiding is groot om langer in je bed te blijven liggen, omdat je toch niet op kantoor hoeft te verschijnen. Maar wist je dat je lichaam het veel fijner vindt om een vast dag- en nachtritme te hebben? Het zorgt voor duidelijkheid en overzicht én het voorkomt dat je lichaam en mind elke dag weer moeten wennen aan een nieuwe situatie. Het hebben van een structuur geeft rust aan je brein. Zo voorkom je dat je dagelijks veel energie kwijt bent aan het indelen van je dag. Ga dus op vaste tijden naar bed, sta op tijd op en eet op vaste tijden. Je zal zien dat je stress binnen no time afneemt.  

2. Probeer te mediteren

Mediteren kan ontzettend goed helpen je body te ontstressen en dit hoeft echt niet zeeën van tijd te kosten. Wist je dat met tien minuten per dag mediteren al veel effect kan bereiken? Tijdens meditatie train je delen van je brein die een belangrijke rol spelen bij concentratie en prikkelverwerking. Zeker in deze tijd, waarin onze hersenen veel informatie moeten verwerken, is mediteren een fijn hulpmiddel. Het helpt je om beter te focussen en te ontspannen. Wie wil dat nou niet?

via GIPHY

3. Luister naar muziek

Muziek heeft een grote invloed op je humeur, de hersenen en het lichaam. Je kunt het daarom ook inzetten om stress tegen te gaan. Het kan stofjes (waaronder endorfine) vrijmaken, die zorgen voor een geluksgevoel. Daarnaast kan muziek nitric oxide vrijmaken, het stofje dat zorgt voor vaatverwijding, waardoor de bloeddruk kan verlagen. Het heeft dus een grote invloed op je mindset. Je kunt naar Bach of Mozart luisteren om te ontspannen, maar het is vooral belangrijk dat je muziek opzet waar jij zelf van geniet. Of dat nu loungemuziek is of keiharde metal, als het jou in een goed humeur brengt is het in feite goed. Een happy mind doet wonderen tegen stress. Dus zet je Spotify list aan en meezingen maar!

4. Move that body!

Sporten en bewegen helpt enorm bij het verminderen van stress. Tijdens je workout maak je endorfine aan, ook wel bekend als hét anti-stress hormoon. Zeker als je veel binnen zit en mentaal erg druk bent, is het lekker om even van de stoel of bank af te komen en je hoofd leeg te maken. Ga een stukje wandelen, fietsen of doe een workout via YouTube als je even niet de deur uit kan. Wedden dat je gelijk minder gestrest bent?

via GIPHY

5. CBD olie voor ontspanning

Ben je veel aan het piekeren? Slaap je minder goed? Het kan lastig zijn ontspanning te vinden als je veel aan je hoofd hebt. CBD olie is een natuurlijk voedingssupplement (afkomstig van de hennepplant) dat je hier bij kan helpen. CBD helpt namelijk zowel de spieren als de geest ontspannen. Hierdoor slaap je wellicht beter en dieper.

Hoe dat komt? Het menselijk lichaam beschikt over een endocannabinoïden systeem, bestaande uit verschillende receptoren. Wanneer iemand lijdt aan spanning of stress, raakt dit systeem uit zijn natuurlijke balans. Wanneer die balans verstoord is, worden diverse signalen verkeerd doorgegeven, waardoor een verstoring in allerlei belangrijke processen in ons lichaam ontstaat. CBD olie bevat cannabinoïden die ons lijf als lichaamseigen herkent. Deze cannabinoïden passen perfect op de receptoren van ons lichaam. CBD olie werkt snel op ons systeem en helpt de processen weer in balans te brengen.

CBD olie wordt via de mond ingenomen. Je brengt de druppels aan onder de tong en slikt ze daarna door. Het mondslijmvlies neemt de CBD snel op. Als je moeite hebt met de smaak kun je ook CBD capsules innemen.

CBD olie stress verminderen

Lees ook: de fijnste self love podcasts