Lifestyle / De maatschappij
De maatschappij

Eindelijk: Écht menstruatiebloed te zien in commercial

Hear hear, er is een revolutie gaande in de wereld van maandverband. Voor het eerst is er namelijk écht menstruatiebloed te zien in de nieuwste commercial van Libresse. En dat vinden wij zó'n goede ontwikkeling! Laten we eerlijk zijn: dat blauwe vloeistof wat al sinds mensenheugenis getoond wordt, slaat natuurlijk nergens op en heeft in de verste verte niets, maar dan ook niets met ongesteld zijn te maken. Wij verliezen geen blauw vloeistof als we ongesteld zijn, wij verliezen bloed. En daar is niks raars aan. Gelukkig zag Libresse dit ook in en zijn ze de campagne #BloodNormal gestart.

BloodNormal

Nog steeds een taboe

Het idee achter het tonen van echt menstruatiebloed? Dat we af moeten van de schaamte en taboe rondom ongesteld zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de helft (52%) van tieners tussen de 13 en 17 jaar oud nog liever gepest wordt op school dan dat ze over menstruatie moeten praten. Say what now?! Ook voor mannen blijft ongesteldheid een pijnlijk ongemakkelijk onderwerp. Maar 2% van de ondervraagde tieners geeft aan hierover met haar vader te praten, terwijl 52% hier wel met haar moeder over praat. 

Lees ook: Waarom je vaker moet poepen als je ongesteld bent

Man up!

De commercial bestaat uit een korte en een lange versie. De lange versie begint met een tweet: "What do u call a girl on her period? Call her next week." Een treffend voorbeeld van hoe mannen met ongesteldheid omgaan: ze zijn er doodsbang voor. Raar eigenlijk. Want je oma werd het, je moeder, je buurvrouw, je zussen en eigenlijk zo ongeveer de halve wereldbevolking. Dus mannen, voor wie er meeleest: bekijk deze video, man up en doe voortaan alsjeblieft niet zo kinderachtig over ongesteld zijn. 

Bekijk hier de korte versie:

 
Bekijk hier de lange versie:

Lees ook: 4 natuurlijke manieren om minder lang ongesteld te zijn