Lifestyle / Werk & studie
Werk & studie

Concentratieproblemen op werk? 11 praktische tips

Reageer1 0

Is de mens ooit op de wereld gezet om acht uur per dag achter een computer door te brengen? Daar kun je je twijfels bij hebben. Toch is het in onze maatschappij bijna een norm geworden om je urenlang achter elkaar te moeten concentreren. En dat is lang niet voor iedereen weggelegd. 

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat jij wat sneller overprikkeld bent door geluiden van buitenaf, of dat je het moeilijk vindt om rust te vinden in je hoofd. Wellicht heb je, zoals ondergetekende, AD(H)D en heb je grote moeite te concentreren en taken gedaan te krijgen. Dan kun je meteen naar de methylfenidaat (in de volksmond beter bekend als Ritalin) grijpen, maar er zijn ook andere manieren om je concentratievermogen optimaal te houden en je werk zo goed en efficiënt mogelijk te doen. Elf bruikbare tips om je beter te concentreren op je werk. 

1. Zet social media uit

Of in ieder geval: je meldingen. Want zit je net lekker in je onderzoeksrapport, krijg je een Whatsapp-bericht of Facebook-melding binnen en ben je er even helemaal uit. Spreek met jezelf tijdstippen af wanneer je je telefoon mag checken. 

2. Maak een to do-list

Zet puntsgewijs en chronologisch op papier wat je allemaal moet doen. Zo voorkom je dat je tijd verdoet met taken ‘zoeken’. Je weet precies wat je te doen staat!

3. Zorg voor een rustige omgeving

Klinkt cliché, maar het is zo belangrijk. Werken in een koffietentje om de hoek lijkt misschien leuk, maar je zult zien dat je je er moeilijker kunt concentreren. Is jouw werkplaats nooit rustig? Bespreek dan met je werkgever dat je graag een manier zou willen vinden om rustiger te werken, bijvoorbeeld een aantal ‘ruisvrije’ uren.

4. Voeding

Wat? Voeding? Jazeker, met voeding kun je een heleboel bewerkstelligen als het om concentratie gaat. Nu komt even een heel technisch praatje: jouw hersenen werken namelijk via een complex netwerk van zenuwcellen die met elkaar kunnen communiceren via zogenaamde neurotransmitters. Eén van die neurotransmitters is noradrenaline. Deze zorgt onder andere voor een goed concentratievermogen. Het is dus belangrijk dat deze neurotransmitter goed gevoed wordt. Hoe? Bijvoorbeeld met vis, eieren, vlees, kaas, melk(producten), avocado, noten en zaden en peulvruchten. Vermijd suikers! Hier word je alleen maar onrustig van. Wil je hier meer over weten? Zoek dan een (alternatief) gezondheidscentrum om te kijken wat voor jou kan helpen.

5. Blijf rustig

Kun je je koppie er maar niet bij houden? In plaats van gefrustreerd te raken, kun je beter rustig blijven. Loop liever een rondje of doe boodschappen en probeer het dan nog een keer.

6. Buitenlucht

Ja, naar buiten dus. Je hoeft niet uren in het park te dwalen, maar een paar minuten frisse neus halen kan al veel schelen. Je maakt je hoofd hiermee even ‘leeg’ en je kunt daarna met een frisse blik aan je taken beginnen.

7. (Geen) muziek

Muziek op de werkvloer is fijn, maar het kan er ook voor zorgen dat je sneller afgeleid bent. Heb je vaak je favoriete bekende nummers aanstaan? Dan gebeurt het misschien dat je (in je hoofd) mee gaat zingen: nog meer ruis voor je hersenen. Kies liever voor iets dat je helemaal niet kent, of klassieke muziek. 

8. Sluit je mail

Misschien gek als je op je werk zit, toch kan het sluiten van je mail helpen. Net als bij sociale media kan een melding van een nieuw mailbericht je uit je concentratie halen. Voor je het weet ben je een mail aan het beantwoorden en vergeet je weer waar je eigenlijk mee bezig was. En zeg nou zelf: wanneer is een mail nu écht dringend? Precies, kan dus makkelijk een uur of twee wachten. Check het liever aan het begin, in het midden, en aan het einde van de dag. 

9. Kies een plek met uitzicht naar de muur

Als je de optie hebt, kies dan voor een plek met zo weinig mogelijk uitzicht. Saai, hè? Misschien wel, maar je hebt wel meer oog voor je werk. 

10. Praat erover

Heb je écht moeite met concentratie, dan is het helemaal niet gek om je collega's hierover in te lichten. Dat hoef je niet heel zwaar te brengen, je kunt het ook verpakken in iets luchtigs, bijvoorbeeld dat je even een paar uur 'in je cocon' gaat, omdat je je werk anders niet afkrijgt. Of je kunt aangeven liever niet gestoord te worden wanneer je oordopjes inhebt. 

11. (Niet) thuiswerken 

Beslis voor jezelf of thuiswerken voor jou werkt. Het kan namelijk zo zijn dat je tijdens een dagje thuiswerken heel veel gedaan krijgt doordat je bijvoorbeeld geen drukke collega's om je heen hebt. Dan is het wellicht een optie om dit met je werkgever te bespreken om te zien wat de mogelijkheden zijn. Maar let op, want dit is lang niet voor iedereen met concentratieproblemen weggelegd. Het kan ook zo zijn dat je thuis júist afgeleid bent door de aanwezigheid van huisdieren of de neiging om andere activiteiten te gaan doen. Wees eerlijk tegen jezelf over wat het beste is. 

 

Lees ook: 8 acties waarmee je je baas irriteert

Reageer1 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er is 1 reactie

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • Marie 06 februari '2018 om 17:25 bewerkt

    Bedankt voor de handige tips. Het is soms lastig om goed geconcentreerd te blijven. Hier heb ik het ook met mijn uitzendbureau een keer over gehad.

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen