De rode loper als catwalk

Mode & trends door Redactie Ze.nl

De laatste vijftien jaar is er een mega industrie ontstaan op basis van de rode loper, of om in glamourtermen te blijven: 'The Red Carpet'. Modeontwerpers weten dat rode loper-foto's van hun jurken meer bekendheid en dus meer geld opleveren voor hun merk en modehuis dan alle modeadvertenties en modeshows bij elkaar. Het publiek kickt nu eenmaal meer op foto's van een favoriete actrice in een mooie jurk dan op gewone reclame.

Miljardenbusiness
Afgelopen Oscar-weekend wierp AVRO's Close Up met een documentaire een kritische blik op de rode loper, waarachter een miljardenbusiness schuil gaat. De modehuizen vechten om de gunsten van de actrices. Jurken, sieraden, eindeloze sessies om te passen, kappers, reisjes en verblijven in luxe hotels, champagne, etentjes... Alles wordt de dames in de schoot geworpen. Mochten de actrices twijfelen, dan schromen de merken niet om bedragen met zes nullen als extraatje te bieden. Zo liep de helft dus als het ware betaald over de rode loper.

Wat draag je?
Waar vroeger alleen het bovenlichaam met beeldje gefotografeerd werd, zie je nu full body-foto's waarbij alle details, de schoenen en de sieraden duidelijk in beeld worden gebracht. Ook zijn er filmpjes te bekijken op bijvoorbeeld E! Entertainment, waar de kleding klikbaar is en direct verwijst naar de website van het merk. Het was een aantal jaren geleden hetzelfde E! Entertainment dat de vraag 'Wat draag je?' lanceerde en daarmee de verschuiving van film naar fashion creëerde.

Dé jurk
Iedere blog, ieder magazine en zelfs kranten schrijven in de week erna lovende, maar vaak ook keiharde kritieken over de avondjurken. Waar mannen in smoking makkelijk wegkomen, wachten de dames nagelbijtend de mening van de rest van de wereld af. Afgekraakt worden om wat je draagt, lijkt tegenwoordig erger te zijn dan afgekraakt te worden om je acteerprestaties. Daarom is het ook niet heel raar dat actrices verschillende jurken passen, laten vermaken en nogmaals passen om ze vervolgens af te wijzen. De PR-agente van bijvoorbeeld Chanel reist naar alle uithoeken van de wereld om de actrices verschillende opties te laten proberen, ook al is de kans groot dat op de dag van de Oscars uiteindelijk voor een andere ontwerper wordt gekozen. Omdat er zo ongelofelijk veel geld mee gemoeid is, is dit een kleine moeite geworden in de wereld van mode. En ondertussen verdienen de actrices meer dan de helft van hun inkomen door het dragen van dé jurk of het komen opdraven op hét evenement.

Wat was jouw reden om wakker te blijven voor de Oscars; film of fashion? Belachelijk of logisch dat er zoveel belang én zoveel geld komt kijken bij een filmprijs?