Voeding verlicht menstruatie!

Sport & gezondheid door Ze.nl

Tijdens de menstruatie verliest de gemiddelde vrouw ongeveer vier eetlepels bloed. Het bloed dat je verliest bevat veel ijzer, waardoor je je moe en hangerig kunt gaan voelen. IJzer helpt namelijk bij de zuurstofcirculatie in het bloed. IJzer zit in broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten en graanproducten (liefst volkoren!), maar wordt beter opgenomen door het lichaam uit vlees, vis en gevogelte. Tijdens de maaltijd is het verstandig om een glas vruchtensap met vitamine C te drinken. Vitamine C bevordert namelijk de ijzeropname in het lichaam.

Snack-attack
Vlak voor de menstruatie houdt je lichaam meer vocht vast dan normaal. Dit kan lijden tot wel twee tot drie kilo gewichtstoename. Dit verlies je gelukkig uiteindelijk weer tijdens de menstruatie. Dit vocht zorgt er mede voor dat je een opgeblazen gevoel hebt en minder lekker in je vel zit. Grijp deze periode daarom ook niet, hoe moeilijk dit ook is, naar zoute snacks zoals fastfood of chips. Hierdoor gaat je lichaam namelijk nog meer vocht vasthouden.

Naast zoute snacks kan je ook trek hebben in zoet. Teveel suiker, bijvoorbeeld in chocola, zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel gaat schommelen. Door deze schommelingen krijg je steeds weer opnieuw behoefte aan zoet troostvoedsel. De kans bestaat dan dat je al snel misselijk wordt en weer spijt krijgt dat je er zoveel van hebt gegeten. Ook cafeïne uit koffie, zwarte thee en cola kun je in deze periode beter mijden. Cafeïne zorgt ervoor dat het oestrogeengehalte in je lichaam stijgt, waardoor de buikkrampen erger kunnen worden. Net als suiker zorgt cafeïne voor een bloedsuikerspiegelschommeling. Cafeïne maakt je alert en helder en zorgt tijdelijk voor meer energie, maar als je er teveel van binnenkrijgt kan je energie juist afnemen. Een goed alternatief is het drinken van groene thee, dit werkt namelijk ook verkwikkend.

Een weekend geen cocktails!
Alcohol droogt  je lichaam uit. Hierdoor neemt de kans op hoofdpijn toe en kan je je depressief gaan voelen (de welbekende kater). Daarnaast zorgt teveel alcohol ervoor dat je meer trek krijgt in een vette hap na het stappen.

Welke vitamine is deze periode belangrijk?
Zorg ervoor dat je voor en tijdens je menstruatie voldoende vitamine B6 (1,5 mg) binnenkrijgt. Vitamine B6 kan voorkomen dat je eetbuien krijgt, je je minder depressief voelt en minder vocht vasthoudt. Vitamine B6 zit voornamelijk in bananen, noten, eieren, vis en gevogelte.

Buikkrampen
De krampen die ontstaan tijdens je menstruatie komen doordat je baarmoeder zich samentrekt. Door het beoefenen van sport en seks ontspant de baarmoeder zich en nemen de krampen af. Ga niet als een fanatiekeling op een loopband tekeer maar doe rustige, ontspannen oefeningen zoals yoga, meditatie of haal buiten een frisse neus. Ook zorgt beweging ervoor dat het hormoon endorfine vrijkomt. Door dit fijne stofje gaan we ons toch weer 'happy' voelen.

Dit artikel is geschreven door Bo Schumacher en Claudia van Vliet, studentes Voeding & Diëtetiek